آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

کف کاذب چیست؟

کف کاذب کالایی است که با ارتفاعی مورد نیاز بر روی کف اصلی سازه پیاده سازی می شود. باید در نظر داشته باشید که کف کاذب، کف اصلی سازه شما محسوب نمی شود. اجرای کف کاذب بیشتر در مکان هایی صورت می گیرد که نیاز به عبور تاسیسات مکانیکی یا الکتریکی و هر گونه تاسیسات دیگر و گاها جهت دکوراسیون داخلی جهت افزایش سطح ارتفاع مورد استفاده قرار میگیرد.  

کف کاذب چیست؟

سازه جدیدی است که با استفاده از تجهیزات مختلف در ارتفاعی بالاتر از کف اصلی ایجاد ،و فضایی پنهان و مناسب برای عبور تجهیزات،کابل های برق و تاسیسات (،سیستم تهویه هوا،سیستم گرمایشی و سرمایشی،کابل کشی ،تشخیص آتش و امنیت) را بوجود می آورد.این محصول یک ساختار خود ایستا با قابلیت جمع آوری و ایجاد تغییرات در کمترین زمان ممکن است. این محصول نیاز های مختلفی از جمله، ایجاد تفاوت سطح با کمترین وزن ممکن را پاسخ می دهد. کف کاذب راه حل های مختلفی را برای مصرف کننده بوجود می آورد. هر روزه به تعداد مصرف کننده‌گان این محصول ارزشمند افزوده می شود و رفته رفته شناخت کافی و درست از این محصول بوجود می آید.

چرا از کف کاذب استفاده کنیم؟

همگام با پیشرفت های دنیای مدرن امروزی فناوری های ساختمانی درحال پیشرفت است. امروزه ساختمان های مدرن به سمتی حرکت کرده‌اند که سهولت کاربری های مختلف را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند. همان طور که در قسمت تاریخ بوجود آمدن این روش اجرایی شرح داده شد، زمان زیادی از تولد این محصول ارزشمند گذشته است. کاهش وزن تمام شده ساختمان، ایجاد تفاوت سطح آسان، افزایش کاربری محیط، دسترسی آسان به تاسیسات و… . دلیل های پر قدرتی هستند که ما را به استفاده از راه حلهای محصول کف کاذب سوق می دهد.

ابعاد تایل‌های کف کاذب چند در چند است؟


کف‌های کاذب همچنین از 3 جزء کلی تشکیل می‌شوند:

  1. تایل یا کفه
  2. پایه
  3. رابط یا استرینگر

هر یک از این اجزا بسته به نوع کف کاذب شامل اجزاء و متریال‌های مختلفی دارند. تایل‌ها در انواع کف کاذب با ابعاد مختلف زیر تولید می‌شوند:

۴۰ ×۴۰

۴۰ × ۶۰

۵۰ × ۵۰

۶۰ × ۶۰

۸۰ × ۸۰

۱۲۰ × ۶۰

انواع کف کاذب:

همانطور که پیش تر گفته شد، سه نوع کف کاذب را می شناسیم که بنابر نوع کاربرد ، نام گذاری شده است . در ادامه انواع کف کاذب نام برده شده است و برای هر مورد توضیحاتی ارائه شده است.

۱- کف های مخصوص پوشاندن تأسیسات

۲- کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی ، خاک و ماسه

۳- کف های مخصوص جهت نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت

۱) کف کاذب مخصوص پوشاندن تأسیساتاین نوع کف ها عموما در سالن های صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی بکار می روند و هدف از بکارگیری آنها ایجاد یک پوشش مناسب جهت کابلهای برق و شبکه کامپیوتر می باشد و بعنوان کف های کاذبی که دائماً از محل خود جابجایی می شوند بکار می روند و عموماً سطح آنها از کف پوشهای مخصوص از جنس PVC یا لنولئوم ، مکالئوم ، فرمیکاHPL و سنگ مصنوعی پوشیده شده است .

کف های کاذب پوشاندن تاسیسات معمولا از مواد فلزی و یا چوبی و سنگی ساخته می شوند. از انواع رایج این کف ها می توان از انواع آلومینیومی نام برد که به علت مسائل اقتصادی از انواع فولادی و چوبی نیز در بعضی اماکن به جایگزین استفاده می گردد.

خواص مهم کف های پوشاننده تاسیسات :

– قابلیت تحمل یک ساعت در شرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود و گازهای سمی و خفه کننده .

– قابلیت مقاومت به بارهای دینامیک متمرکز و غلطش در حدود یک تن بر هر تایل .

– قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی

– ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپوتری.

۲) کف کاذب مخصوص انتقال آبهای سطحی :

خاک و ماسهاین نوع از کف های کاذب غالباً مشبک و یا درزدار می باشند که در سالنهای مواد شیمیائی ، آزمایشگاه ها ، آبکاری ها وکارخانه های داروئی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشورهای شن خیز و باران خیز نصب می شوند . این نوع از کف ها عموماً دارای تایل های پلاستیکی یا فولاد زنگ نزن و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و در کارخانه ها و یا فضای آزاد بکار می روند.

خواص مهم کف های مخصوص انتقال آبهای سطحی ، خاک و ماسه:

– مقاوم در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب در سطوح سیمانی

– مقاوم در برابر اشعه

– مقاوم در برابر پیری ( خستگی مواد )

– مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیائی

– مقاومت عالی در برابر رطوبت.

۳- کف‌های مخصوص برای نصب گرمایش از کف و کاهش رطوبت :

این نوع از کف‌های کاذب عموماً دارای پایه های بسیار کوتاه و تایل های نازک هستندچندان برای بارهای سنگین مناسب نمی‌باشند ولی برای انتقال حرارت بسیار مناسبندسطح آنها عموماً از جنس هایی مانند پارکت، HPL، سرامیک و کفپوش‌های چوب پنبه‌ای می‌باشداین نوع کف کاذب معمولاً بصورت ثابت بوده و پس از نصب قابلیت جابه‌جایی تایل‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیستاین نو ع از کف های کاذب عایق صوتی مناسبی هستندآن‌ها همچنین مقاومت بالایی در برابر رطوبت، مواد شوینده و حشرات موذی دارند

اجزای کف کاذب از چه موادی تشکیل شده است؟

سه جز کلی شامل تایل، پایه و استرینگر از جمله اجزای اصلی کف‌های کاذب محسوب می‌شوند.

البته با توجه به نوع کف کاذب مواد مختلف و متنوعی در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استرینگرها در واقع اجزایی به شکل افقی هستند که پایه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این اجزا به سر پایه‌ها متصل می‌شوند و به منظور پشتیبانی جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای اجرای کف کاذب:

قابل رگلاژ بودن قطعات کف با هزینه کم،

در صورت ایجاد ناترازی با گذشت زمان،قابل تعویض بودن تایل های کف کاذب در صورت نیاز به تعمیر

امکان ایجاد پله یا رمپ در اجرای کف کاذب

خاصیت آنتی الکترواستاتیک برخی محصولات مخصوص استفاده در اتاق های سروردیتاسنتر

لابراتوارها و محیط های بیمارستانی

امکان قرار دادن پریزهای برق در اجرای کف کاذب (در سالن های مطالعه و ادارات)

امکان استفاده از گرمایش از کف و عبور تاسیسات مکانیکی در اجرای کف کاذب

کاهش بار مرده ساختمان به واسطه حذف ملات در اجرای کف کاذب.

پنل کف :

این بخش برای ایجاد پوشش به کار گرفته می‌شود. هر یک از پنل‌ها باید بر اساس استاندارد جهانی قابلیت تحمل ۲.۵ برابر بار را داشته باشند. رعایت این استاندارد باعث می‌شود که خطر سقوط و آسیب دیدن فرد و یا تجهیزات به حداقل برسد.

پایه:

پایه‌ها برای ایجاد فاصله مابین کف مجازی و کف اصلی قرار داده می‌شوند ساختاری عمودی که برای حفظ ساختار کلی سیستم‌های کف در نظر گرفته شده است. این پایه‌ها معمولا با استفاده از چسب مخصوص به کف اصلی چسبانده شده و ثابت نگه داشته می‌شوند.

رابط یا استرینگر:

بخش عمودی دسترسی به کف کاذب است که پایه‌ها را محکم به هم نگه می‌دارد. رابط‌ها برای ایجاد ارتباط با انتهای پایه‌ها و حمایت از وزن بیشتر کف در ارتفاعات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی این رابط‌ها برای ایجاد دسترسی به فضای دورن کف مجازی و اطمینان بیشتر از حفظ امنیت آن طراحی و ساخته شده‌اند.

پنل‌های مجازی از جنس کلسیم سولفات ساخته‌ شده‌اند که ضد حریق بوده و دارای ویژگی‌های فیزیکی برجسته هستند. ویژگی دیگر این ساختار عایق بودن آن در برابر صوت است که نظر هر سازنده‌ای را به خود جلب می‌کند.کف مجازی از ساختار مشبک و زیر ساختی قابل تنظیم که از تغییر ارتفاع سطح پشتیبانی می‌کند و معمولا ابعادی ۶۰ در ۶۰ دارد تشکیل شده است. ارتفاع پایه‌ها توسط میزان حجم کابل و یا حجم لوله‌ای که قرار است از زیر آن عبور کند مشخص می‌شود. اما معمولا پایه‌های ۱۵ سانتی‌متری برای نظافت راحت در نظر گرفته می‌شوند که این ارتفاع به ۳۶ و حتی به ۷۲ سانتی‌متر نیز می‌رسد.