آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

اتاق مستر چیست؟

اتاق خواب مستر چیست ؟

قبل از اینکه به تعریف اتاق خواب مستر بپردازم، باید به این نکته اشاره کنم که داشتن یک فضای مرتب و دلباز مثل اتاق خواب مستر شیک، تاثیر بسیار زیادی در افزایش روحیه و در نتیجه افزایش راندمان کاری ما در طول روز خواهد داشت. در این مطلب سعی دارم نحوه طراحی و چیدمان اتاق خواب مستر را با جزئیات بیشتری خدمت شما عزیزان ارائه کنم.

 
 اصطلاح "مستر" به چه معناست؟

کلمه مستر معانی مختلفی را شامل می شود اما در زمینه ساختمان و برای طراحی خانه و اتاق خواب، به معنای "کاربرد چندگانه" و یا "چند منظوره" بوده و با این مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی بخشی از خانه که پاسخگوی چندین نیاز افراد به طور همزمان می باشد را مستر می گویند.

اتاق خواب مستردر معماری و طراحی داخلی خانه ها به طور معمول بخشی از خانه که معمولا اتاق خواب می باشد را به گونه ای طراحی می کنند که بتواند همزمان بسیاری از امکانات و اختیارت را در برگرفته و افراد در این فضا بتوانند چندین فعالیت معمول زندگی را انجام دهند. اتاق و یا فضایی از خانه که این گونه طراحی را شامل می شود را اتاق مستر خانه می نامند.

در حالت معمول اتاق های مستر که اغلب اتاق خواب والدین می باشد، بزرگتر از دیگر اتاق ها بوده و از امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، حمام، کمدهای دیواری و در برخی موارد وان، جکوزی و سونا برخوردار می باشند. فضای این اتاق ها معمولا به اندازه ای در نظر گرفته می شود که بتواند به راحتی تخت خواب والدین، کمد آینه، حمام و سرویس بهداشتی را برای آن در نظر گرفت. لذا متراژ بالا را می توان یکی از ویژگی های این اتاق ها دانست.


مهمترین ویژگی های اتاق مستراتاق های مستر:

 در معماری خانه ها دارای بهترین امکانات می باشند که افراد بتوانند به راحتی ساعاتی را با آرامش و لذت در آن فضا بگذرانند. البته این گونه اتاق ها در بسیاری از ساختمان ها دارای امکاناتی کمتر می باشند و تنها به سبب وجود سرویس بهداشتی و حمام به عنوان مستر معرفی می شوند اما در مجموع می بایست شرایط و ویژگی های زیر را برای اتاق های مستر مد نظر داشت:

متراژ بالا

فضای مناسب برای تخت خواب و چندین کمدحمام و سرویس بهداشتی 

کمدهای دیواریپنجره هایی بزرگ با چشم انداز زیبافضاسازی اصولی و مناسب 

طراحی زیبانورپردازی مناسب در چند حالت مختلف 

علاوه بر ویژگی های ذکر شده در ساختمان های لوکس شاهد امکاناتی مانند وان، جکوزی، سونا، مبلمان، فضاهای مخصوص سیستم های صوتی و تصویری، مینی آشپزخانه برای پذیرایی مختصر و امکاناتی از این قبیل هستیم.

فضا سازی و چیدمان وسایل در اتاق خواب مستر:

این اتاق به طور معمول از امکانات رفاهی زیادی برخوردار است به همین دلیل در آن فضا کافی باید وجود داشته باشد و علاوه بر آن، فضا اضافی نیز نیاز است تا محیط را باز نشان دهد و حس خفگی و شلوغی به افراد القا نکند پس اتاق خواب مستر باید حداقل دارای فضای کافی برای قرارگیری یک تخت خواب دونفره استاندارد، قفسه و کمد باشد و فضای مناسبی نیز برای قرار گیری مبل و یا پاف در آن محیط وجود داشته باشد.

استفاده از رنگ مناسب در اتاق خواب مستر:

در انتخاب رنگ برای اتاق خواب مستر باید به این نکته توجه شود که رنگ‌ها باید آرامش بخش باشند و از دیگر رنگ‌ها استفاده نشود چراکه باعث گیج شدن افراد خواهد شد. رنگ‌های روشن خاصیت بازکنندگی و روشن کردن محیط اطراف را دارند که باعث ایجاد آرامش بیشتر در افراد خواهد شد. دقت کنید اتاق خواب مستر برای هر چیز دیگری نیز استفاده شود، کاربرد اصلی خود را که همان اتاقی برای خوابیدن است را باید حفظ کند به همین دلیل باید به ساده‌ترین و آرامش بخش‌ترین حالت، طراحی شود.

ابعاد اتاق خواب مستریک خواب مستر استاندارد :

باید به اندازه‌ای باشد که علاوه بر وسایل یک اتاق خواب معمولی در آن، فضای کافی برای وسایل اضافی دیگر مانند مبلمان و پاف را داشته باشد و علاوه بر آن رفت و آمد در آن به آسانی صورت بگیرد. 

به دلیل اندازه‌های مختلفی که خانه‌ها و ویلاها دارند نمی توان یک اندازه و متراژ مشخص را برای اتاق خواب مستر در نظر گرفت اما موقعیت آن باید به گونه‌ای باشد که نور به صورت مستقیم به آن وارد شود و از لحاظ نوری مشکلی وجود نداشته باشد.


مبلمان و اکسسوری اتاق مستر:

مبلمانی که دراتاق خواب مستر انتخاب و چیدمان می شود؛ یک تخت خواب دونفره ، میزتوالت (میزآرایش) پاتختی ، هدبورد تخت ، کمد لباس که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم که با توجه به نیاز شما باید طراحی و اجرا شود (نباید از طراحی های اروپایی کپی برداری شده عینا اجرا شود).

کمد لباس باید با توجه به نوع کاربردی که برای شما دارد طراحی شود به طور مثال اگر لباس های مجلسی و یا مانتو های بلند دارید باید ارتفاع وطول و عرض این کمد کاملا رعایت شود و یا اگرتعداد کیف و کفش های زیادتری دارید باید قفسه های بیشتری قرار دهید ویا حتی جای کراوات یا زیورآلات و ساعت و... .اگر ابعاد اتاق شما خیلی بزرگ نیست الزامی ندارد که واکینگ کلوزت شما به طور جداگانه تعبیه شود . 

در همان محل تعویض لباس و کفش می توانید ازیک فرورفتگی در گوشه ای از اتاق یا ازدیواری که به صورت جداگانه اضافه کرده و ساخته اید به عنوان کلوزت استفاده کنید.هنگام طراحی اتاق خواب مستر به کار بردن آیینه های دکوری روی دیوار با توجه به نوع سبک و چیدمانی که انتخاب کرده اید ترفند مناسبی برای برای بزرگترنشان دادن اتاق است . و اگر اتاق مستر شما خیلی فضای بزرگی ندارد لزومی ندارد که حتما از اکسسوری های زیاد و پرزرق و برق مانند سبک کلاسیک استفاده کنید .حتی برای عزیزانی که درمنزل کار می کنند ، چیدمان اتاق خواب مستر باید عاری ازهرگونه شلوغی وبدون لوازم اضافی باشد.البته باید اشاره کنم در اتاق خواب مستر می توان لوازم بازی مثل میز شطرنج یا فوتبال دستی و ... قرار داد.