آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

کاربرد سیمان رنگی چیست؟

سیمان رنگی با استفاده از رنگدانه‌ها تولید می‌شود. رنگدانه‌ها به صورت دانه‌ای، پودری و مایع در دسترس هستند. برای درک روند رنگ آمیزی سیمان فقط باید بدانید که ذرات رنگدانه ده برابر کوچک‌تر از ذرات سیمان هستند. وقتی رنگ به هر مخلوط مبتنی بر سیمان اضافه می‌شود، ذرات کوچک رنگدانه ذرات سیمان را می‌پوشانند و رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهند. با این حال، در ادامه به موضوعات سیمان رنگی چیست و چه کاربردهایی دارد می‌پردازیم

  سیمان رنگی چیست؟

سیمان رنگی با استفاده از رنگدانه‌های استخراج شده از زمین یا ساخت کارخانه‌های شیمیایی تولید می‌شود. این رنگدانه‌ها به سه شکل مختلف اعم از پودر، مایع و دانه‌های ریز در دسترس هستند. هر یک از این فرم‌های مختلف رنگدانه، مزایای خاص خود را دارد و به طور جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر رنگی مانند آبی، قرمز، نارنجی، سبز و غیره را می‌توان برای تغییر رنگ سیمان استفاده کرد.


کاربرد سیمان رنگی چیست؟

از سیمان رنگی برای کارهای تزئینی استفاده می‌شود و همین طور فضاهایی که نیاز به ایجاد تنوع در آن‌ ها وجود دارد. در واقع از این نوع سیمان در تمام فضاهایی که زیبایی ظاهری و استفاده از رنگ اهمیت ویژه ‌ای دارد، می ‌توان استفاده کرد. سیمان رنگی به فضا رنگ و انرژی می ‌بخشد و قادر است حال و هوای آن فضا را تا حد زیادی تغییر دهد.این نوع سیمان باید به گونه‌ ای تولید شود که در برابر تابش مستقیم نور خورشید و دیگر عوامل طبیعی کاملا مقاوم باشد تا بتوان با خاطری آسوده از آن در فضای بیرون و در معرض شرایط جوی و آب ‌وهوایی مختلف استفاده کرد.

در ادامه به برخی از کاربردهای سیمان رنگی می ‌پردازیم:

طرح‌ های تزئینی و بندکشی‌ های رنگی 

سطوح مختلف مانند نما یا کف سازی 

کفپوش‌ پیاده‌روها

نقاشی ساختمان و دیوارهای فضای شهری 

محوطه ‌سازی 

سرویس ‌های بهداشتی 

استخرهاپاسیوها و تراس‌ ها

دو عامل کلیدی موثر در رنگ سیمان :

در تولید سیمان رنگی دو عامل مهم تأثیرگذار است:

آب :

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر رنگ، نسبت آب به سیمان است. داشتن کنترل بر روی آب اضافه شده به مخلوط بتن برای تولید یک رنگ ثابت ضروری است. افزودن آب باعث تغییر رنگ سیمان می‌شود.

سیمان :

دومین عامل اصلی، سیمان است. رنگی که به مخلوط اضافه می‌کنید باید بر رنگ خاکستری موجود در سیمان غلبه کند. رنگ سیمان و رنگدانه‌ها باعث ایجاد رنگ نهایی می‌شود. این مهم توضیح می‌دهد که چرا رنگ‌های ساخته شده از سیمان خاکستری دارای رنگ تیره‌تری هستند. اگر کمی بیشتر برای سیمان سفید هزینه کنید، می‌توانید سیمان با رنگ روشن‌تری تولید نمایید.


ویژگی‌های سیمان رنگی :

  1. قیمت پایین سیمان رنگی نسبت به دیگر مصالح موجود برای نمای ساختمان 
  2. دارا بودن مقاومت مکانیکی  زیاد 
  3. تنوع زیاددر رنگ‌ها
  4. مقاوم بودن در برابر آب و نور خورشید
  5. عدم ترک خوردن و پوسته پوسته شدن 
  6. قابلیت چسبندگی بالا
  7. استفاده از سیمان رنگی در نما به دلیل وزن کمتر نسبت به سایر مصالح 
  8. ضد آب و ضد غبار شدن نمای ساختمان 
  9. سازگاری با محیط زیست 
  10. قابلیت بهره برداری دو ساعت بعد از اجرا
  11. بدون افت حجم و ترک خوردگی


مزایای سیمان رنگی :

زیبایی و ظرافت ظاهری :

این سیمان روشی ایده آل برای افزودن رنگ به ساختارهایی است که از سیمان به عنوان ماده اصلی استفاده می‌کنند. وجود سیمان رنگی به معنای زیبایی هر چه بیشتر است، پس سعی کنید رنگ سیمان را با رنگ پس زمینه شهری تطبیق دهید. مثلاً برای شهر ساحلی، رنگ آبی، کرمی و سبز بهترین انتخاب‌ها هستند. در محیط شهری برای کاهش خستگی ذهنی ناشی از رنگ‌های خنثی و تیره که در شلوغی و ترافیک شهر ترکیب شده‌اند، از رنگ های روشن مانند آبی، سبز، زرد، سفید و غیره استفاده کنید.


ماندگاری بالای سیمان رنگی :

برای تولید این سیمان، فلز اکسید شده به صورت پودر رنگدانه در می‌آید و به مخلوط اضافه می‌شود. این پودر رنگدانه با گذشت زمان محو نمی‌شود و ماندگاری بالایی دارد. اما مهم است که در زمان خرید به دنبال تولید کننده معتبر باشید تا هم از تغییر رنگ سیمان و هم مقاومت آن مطمئن شوید. در سیمان‌های رنگی نامرغوب، از رنگ و موادی استفاده می‌شود که بر روی خصوصیات سیمان پرتلند تأثیر منفی می‌گذارد. به همین دلیل، انجام آزمایش برای تشخیص دقیق ناخالصی‌ها مهم است.


فراوانی و در دسترس بودن :

این سیمان را می‌توان به‌راحتی در همه جا پیدا کرد. بسیاری از تولید کنندگان سیمان و تأمین کنندگان در سطح شهر هستند که می‌توانند نیازهای سازندگان و کسانی که به این سیمان نیاز دارند را برطرف کنند. بنابراین، سیمان رنگی به راحتی در دسترس است و مانند سیمان پرتلند به صورت کیسه‌ای به فروش می‌رسد. با این حال، همیشه به دنبال یک تأمین کننده مطمئن باشید تا مصالح ساختمانی با کیفیت را در اختیارتان قرار دهد.

سخن آخر:

سیمان رنگی محصول تقریباً جدیدی است که هنوز به سختی از آن در کاربردهای شهری استفاده می‌شود. این سیمان با استفاده از درصد رنگدانه‌ها به رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. تنها هدف استفاده از این سیمان، زیبایی و افزایش جلوه ظاهری ساختارهایی است که با این محصول ساخته می‌شوند. امکان رنگ آمیزی کردن ساختمان‌ها با استفاده از این سیمان می‌تواند به معنای تغییر ظاهر شهر و به طور کلی تغییر روحیه مردم باشد.