آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

چرا شیب بندی بام مهم است؟

کف هر بخشی از ساختمان که با آب در ارتباط باشد مانند کف بام، کف آشپزخانه و کف سرویس های بهداشتی نیاز به شیب بندی و عایق کاری دارد. شیب بندی برای هدایت سریعتر آب به سمت آبرو انجام شده و در صورتی که آب از کف سازی عبور کند عایق کاری مانع عبور آب و رطوبت به سقف زیرین می‌شود. در این مقاله به بررسی شیب بندی پشت  بام میپردا زیم

 

 چرا شیب بندی بام مهم است؟

قبل از اجرای ایزوگام یا قیرگونی، باید بام را شیب بندی کرد. این کار یک الزام است زیرا بام تحت تأثیر عوامل جوی مانند باران و برف قرار می‌گیرد و باید بتواند زهکشی مناسب را فراهم کند. 

این مهم به ویژه در شهرهایی که شدت باران زیاد است، باید با تدابیر خاصی اجرا شود که اغلب به جای سقف مسطح، سقف شیبدار اجرا می‌شود؛ اما در شهرهایی با بارش متوسط و کم، شیب بندی ضروری است. عدم اجرای اصولی شیب بندی بام باعث خرابی سقف در مدت زمان کمی می‌شود.


درصد شیب کف بام چقدر است؟

درصد شیب بام برای هدایت آب به سمت ناودان، باید بین یک تا سه درصد باشد. انتخاب مقدار درصد شیب به میزان بارش بستگی دارد. ساختمانی که در منطقه با بارش شدید قرار دارد، به سه درصد شیب نیاز دارد. برای تعیین درصد شیب باید فاصله آن نقطه از محل ناودان را اندازه گرفت زیرا ارتفاع شیب بندی به طول شیب بستگی دارد. برای مثال، اگر شیب برابر با سه درصد و طول نقطه تا ناودان برابر با سه باشد، ارتفاع شیب بندی از رابطه زیر تعیین می‌شود:

از معیار زیر می‌توان رابطه بین طول و شیب را سنجید:

1.تا پنج متر طول:

 ۳ درصد شیب 

2.طول بین ۲ تا ۵ متر: 

۲ درصدطول

 3.تا ۲ متر: 

۱.۵ درصد

نکته: اگر طول بیش از ۵ متر باشد، باید مجرای دیگری در بام در نظر گرفته شود.

شیب بندی بام چگونه است؟

در گام اول نیاز به پلان شیب بندی بام است. با در دست داشتن نقشه می‌توان محل ناودان‌ها، جهت حرکت آب و درصد شیب را شناسایی کرد. مراحل آجرای شیب بندی بام به شرح زیر هستند:

کروم بندی سقف :

حالا نوبت کروم بندی سقف است. کروم بندی به نوار باریکی گفته می‌شود که از دورترین قسمت سقف به سمت ناودان کشیده شده است. کروم بندی به دلیل ایجاد درصد شیب مورد نظر انجام می‌شود.

کروم بندی :

جهت هدایت نمودن آب در سطوح به سمت آبروها و یا لوله‌های فاضلاب، نیاز به اجرای شیب بندی آن سطح داریم.این امر در صورتی که بدون دقت کافی انجام شود، امکان دارد مشکلاتی اعم از جمع‌شدن آب در یک قسمت و یا حتی نفوذ آب به بخش‌های داخلی ساختمان خواهد شد.

جهت جلوگیری از این اتفاق، نیاز است عملیات اجرای شیب بندی با دقت بالا صورت پذیرد که می‌توان این دقت اجرایی را بوسیله ایجاد کروم بندی بوجود آورد.

روش اجرای کروم بندی :

جهت اجرای کروم بندی، بخصوص در صورت نیاز به ایجاد کروم با شیب، نیاز است بالاترین نقطه و پایین‌ترین نقطه (نقطه خروجی آب) را مشخص نماییم.اختلاف تراز این دو نقطه را بدست می‌آوریم و فاصله طولی بالاترین نقطه A را با توجه به شیب مورد نیاز، تا پایین‌ترین نقطه B اندازه‌گیری می‌نماییم.حال نکته اینجاست که نقطه A باید چقدر بالاتر از نقطه B باشد تا آب به درستی هدایت شود؟

با توجه به شیب مورد نیاز و فاصله طولی نقاط A تا B، نقطه A را بالاتر در نظر می گیریم.

با فرض کروم بندی پشت بام، اگر فاصله طولی نقاط A تا B برابر ۱۰ متر باشد، به ازای هر متر فاصله، نقطه A را ۱.۵ سانتی‌متر بالاتر می‌بریم.

سپس بوسیله ریسمان کار، نقاط مورد نظر را به یکدیگر متصل می‌نماییم تا شیب مورد نیاز مشاهده گردد.

با قراردادن شمشه در کنار ریسمان، مسیر مشخص شده را توسط ملات ماسه سیمان و آجر، اجرا می‌کنیم تا به پایین‌ترین نقطه برسیم.

این عملیات را در نقاط مشابه در کل فضای مورد نظر، تکرار می‌کنیم تا شیب آن ناحیه به سمت محل خروجی هدایت شود.

بعد از اینکه کروم بندی بصورت شیب‌دار اجرا گردید، کافی است فضای مابین کروم‌ها بوسیله مصالح سبک، مانند فوم بتن و یا پوکه پر شود و روی آن بصورت کامل، سطحی صاف را ایجاد نماییم تا عملیات عایق (مصالحی مانند ایزوگام یا قیر گونی) روی آن اجرا گردد.

سخن آخر:

شیب بندی بام کاری ضروری است و هر سازنده‌ای باید به شکلی اصول این فرآیند را اجرا کند. شیب بندی سقف جهت زهکشی آب باران و برف انجام می‌شود و نحوه اجرای آن با کرم بندی شروع و با سنگ فرش کردن به اتمام می‌رسد. شیب بندی در تمامی ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف انجام می‌شود اما اگر در حال بازسازی بام ساختمان خود هستید، باید از متخصصین مجرب کمک بگیرید زیرا مشکل در اجرای شیب مناسب باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود.