آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

کاربردهای مینی فرز:

وقتی از هر آدم فنی در مورد دستگاه مینی فرز (Mini Angle Grinders) بپرسید، معمولاً آنچه به ذهنشان خطور می‌کند دستگاهی کوچک است که برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از مکانیسم خاصی برخوردار است که باعث می‌شود صفحه فرز با سرعتی برابر با ۸۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد. بنابراین مهم است که در زمان استفاده از این دستگاه، مسائل ایمنی را به طور کامل رعایت کرد. اگر با چوب، فلز یا سنگ کار می‌کنید، بهتر است شناخت بیشتری نسبت به مینی فرز داشته باشید 

 مینی فرز:

مینی فرز از دیگر ابزارهایی است که شباهت زیادی به فرز دارد و به طور کلی می توان گفت عمده ترین تفاوت آن ها با هم در اندازه و قدرت آن ها می باشد. از مزیت های استفاده از این ابزار می توان به قابلیت کنترل آن با استفاده از یک دست اشاره کرد.


انواع مینی فرز:

مینی فرز برقی :

برای استفاده از این مدل باید قبل از کار به یک پریز برق وصل شود. مزیت این دستگاه واضح، زمان مداوم و طولانی برای کار است. همچنین نسبت به مدل‌های بی سیم وزن کمتری داشته و ارزان‌تر هم هستند. البته نکته منفی این دستگاه، نیاز داشتن به منبع برق و در صورت دور بودن پریز، استفاده از سیم سیار است. همچنین خطر پارگی سیم برق و برق گرفتگی به ویژه در کارگاه های ساختمانی از دیگر معایب نوع سیمی است.

مینی فرز شارژی :

این مدل با باتری کار می‌کند و احتیاج به منبع برق جداگانه ندارد. برای فعالیت‌هایی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارند و منبع برق وجود ندارد، مدل بی سیم می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اما مهم‌ترین نکته منفی در مورد این دستگاه، قطع فرآیند کار و شارژ مداوم دستگاه است. اما اکثر مدل‌های بی سیم، فناوری شارژ سریع (در کمتر از نیم ساعت) دستگاه را دارند. همچنین وزن بیشتر مدل بی سیم نیز می‌تواند به جنبه منفی آن تلقی شود.

مینی فرز بادی :

نوع پنوماتیک یا بادی در اصل مدل سیمی را از نظر عملکرد به سطح کاملاً جدیدی رسانده است. برای استفاده، دستگاه باید به یک واحد کمپرسور هوا مناسب وصل شود. درحقیقت، این مدل بدون باتری و موتور الکتریکی بوده و عملکرد اصلی دستگاه تابع فشار هوا است. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به سبک بودن و قیمت مناسبش اشاره کرد. اما شاید نکته منفی که بتوان در مورد این مدل مینی فرز در نظر گرفت، قدرت پایین‌تر نسبت به مدل سیمی (برقی) است.

همچنین این دستگاه را می‌توان برحسب شکل و اندازه نیز به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. فرز ۱۱۵ میلی‌متر 
  2. فرز دسته بلند
  3. فرز دیمردار
  4. فرز دسته بلند دیمردار

کاربردهای مینی فرز:


برش: 

می‌توان از انواع مختلف دیسک‌ها برای برش سنگ، فلز، کاشی، لوله پی وی سی (PVC) و چوب استفاده کرد.

ماسه زنی:

 از این دستگاه می‌توان برای ماسه زنی و تمیز کردن سطوح استفاده کرد.

پولیش:

 با داشتن صفحه فرز مناسب می‌توان برای تمیز کردن و رفع عیب سطوح از این دستگاه بهره برد.

تیز کردن: 

از این دستگاه برای تیز کردن ابزارهای قدیمی و تیغه‌های چمن زن نیز استفاده می‌شود.

ترمیم کردن:

 یکی دیگر از کاربردهای این وسیله، ترمیم لبه‌های کار است.

ویژگی های مینی فرزبرای خرید یک مینی فرز خوب باید به ویژگی هایی توجه شود که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

قدرت موتور:

 یک دستگاه خوب باید از موتور پرفشار برخوردار باشد، بنابراین باید به قدرت مورتور دستگاه توجه ویژه شود.

جنس قطعات:

 کیفیت قطعات دستگاه از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچه کیفیت قطعات بالاتر باشد نه تنها دستگاه طول عمر بیش تری خواهد داشت بلکه کارایی آن نیز بهتر خواهد بود.گیربکس: اگر دستگاه مینی فرز به گیربکس مجهز باشد، کارایی دستگاه بالا رفته و طول عمر آن نیز افزایش می یابد.

طراحی استاندارد دستگاه:

 یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه طراحی استاندارد دستگاه می باشد، چرا که در صورت عدم طراحی صحیح و استاندارد موجب خستگی کاربر می شود.

سیم دستگاه: 

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در هنگام خرید دستگاه مینی فرز باید به آن توجه شود، طول سیم دستگاه و جنس آن می باشد. اهمیت این موضوع در مواقعی که محل کار با پریز فاصله زیادی دارد مشخص می شود. این موضوع در محیط های کارگاهی اهمیت زیادی دارد.

وزن دستگاه:

 از آن جایی که مینی فرزها برای کارهای ظریف مورد استفاده قرار می گیرند، باید از وزن سبکی برخوردار باشد تا بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

سرعت آزاد:

از دیگر فاکتورهای مهمی که در هنگام انتخاب این ابزار باید به آن توجه داشته باشید، سرعت آزاد آن می باشد. هرچه سرعت آزاد دستگاه بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر می باشد.

دسته کمکی: 

وجود یا عدم وجود این دسته نیز یکی دیگر از عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. دسته کمکی به تسلط بیش تر کاربر کمک می کند و در دو نوع معمولی و ضد لرزش عرضه می شود.

چگونگی شروع به کار دستگاه: 

برخی از مدل ها از استارت نرم برخوردار هستند. این بدان معناست که در هنگام شروع به کار به آن شوک وارد نمی شود و به آرامی شروع به کار می کند. این شاخصه بر قیمت دستگاه تاثیر می گذارد.


تفاوت فرز و مینی فرز:

اگرچه این دو دستگاه کارایی مشابهی دارند اما در ساختار دارای وجه تمایزاتی با یکدیگر هستند که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.وزن: یکی از بارزترین وجه تمایزات مینی فرز با نمونه معمولی وزن دستگاه می باشد. مینی فرزها از وزن سبک تری برخوردار می باشند و از این رو کار با آن ها بسیار آسان می باشد.

قطر صفحه دیسک: 

قطر صفحه دیسک مینی فرزها نسبت به نمونه های معمولی کم تر است و از این رو توان ساب زنی کم تری دارد. بنابراین اگر در نظر دارید سطوح وسیع را ساب زنی کنید بهتر است از نمونه های معمولی استفاده کنید.

توان:

 دستگاه فرز از توان و قدرت بیش تری برخوردار می باشد و برای کارهای سنگین بهتر است از آن ها استفاده نمایید.

کاربری: 

مینی فرزها بیش تر به منظور کارهای کوچک و در کارگاه های کوچک استفاده می شود. این در حالی است که نمونه های معمولی در پروژه های بزرگ مانند ساختمان سازی استفاده می شود.