آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

فرز چیست وچه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

صنعت سنگ از بزرگترین و جزء صنایع برتر در کشور ما می باشد. در این صنعت در ابعاد بزرگ و کوچک از ابزارها و وسایل خاصی استفاده می شود. یکی از این دستگاه ها سنگ فرز نام دارد که گاها به آن سنگ فرز زمینی نیز می گویند.دلیل این نام گذاری این است که استفاده از این دستگاه در اکثر موارد بر روی زمین انجام می­گیرد. در ادامه به بررسی دستگاه سنگ فرز، کاربردهای بزرگ و کوچک آن و همچنین بررسی مینی سنگ فرز می پردازیم. 

 فرز:

 فرز یکی از پرکاربردترین ابزارها در حوزه ساخت و ساز می باشد. بدون شک تمام افراد شاغل در حوزه های مختلف صنعت به نوعی به این دستگاه نیاز دارند.این دستگاه طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می دهد و به طور کلی می توان گفت افرادی که در زمینه کاری خود به برش و سایش سطوح نیاز دارند، با این وسیله سر و کار دارند.آن چه که در ساختار این ابزار به کار رفته است، یک صفحه دیسک ساینده می باشد که سطح زبر و سختی دارد. این ویژگی آن را به ابزاری مناسب برای سایش سطوح مختلف تبدیل کرده است.

انواع دستگاه فرز:

فرز سمباده :

از این دستگاه به منظور صیقلی کردن سطوحی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند، استفاده می شود. در این فرآیند از یک نوار که سطحی سایشی دارد، استفاده شده و برای صیقل دادن و پولیش کردن استفاده می شود.

سنگ رومیزی :

یکی از قدرتمندترین انواع دستگاه های فرزکاری، سنگ رومیزی می باشد. این ابزار بر روی یک میز با پایه ثابت قرار دارد و دارای یک موتور مرکزی و دو دیسک سایشی می باشد. از این وسیله به منظور ساخت و یا تعمیر ابزارهای مختلف، تیز کردن ابزارها، از بین بردن پوسیدگی و غیره استفاده می شود.

فرز سطحی :

به احتمال زیاد نام دستگاه سی ان سی زیاد به گوش شما خورده است. این وسیله نمونه ای از رایج ترین انواع فرز سطحی می باشد که از یک دیسک ساینده، میز چرخان و یک گیره نگهدارنده ساخته شده است.


فرز سنگبری با آب :

از این دستگاه به منظور صیقلی کردن سطوحی هم چون سنگ و کاشی استفاده می شود و برای جلوگیری از شکستن و آسیب دیدن سطوح آن ها از آب استفاده می کند.نمونه ای از این دستگاه نیز وجود دارد که بدون آب کار می کند که از جمله می توان به فرز سنگبری ساده و فرز آهنگری اشاره کرد. این ابزارها به منظور فرزکاری سنگ و آهن مورد استفاده قرار می گیرند.

فرز انگشتی :

همان طور که از نام این ابزار پیداست، ابعاد آن کوچک می باشد و استفاده از آن به منظور تراش دادن و صیقلی کردن اجسام گرد مانند لوله های فلزی صورت می گیرد.این وسیله نسبت به نمونه های بزرگ تر گشتاور پایین تری دارد و از این رو برای کارهای ظریف مناسب می باشد. فرزهای انگشتی که به منظور حکاکی مورد استفاده قرار می گیرند نمونه ای از پرکاربردترین انواع این دستگاه می باشند.

چند نوع دیسک برشی داریم و کاربرد آن ها چیست ؟

دیسک سیمی فرچه ای :

 این نوع از دیسک کاربرد تمیز کردن فلز و زدودن زنگ زدگی از روی سطح فلزات را دارد.

دیسک کاربید سیلیکون : 

به منظور تمیز کردن سطح فلزات و همچن تیز کردن مورد استفاده قرار می گیرند.

دیسک الماسی :

 گزینه ی مناسبی برای بریدن بتن، سنگ و کاشی می باشد.

آلومینیوم اکسید: 

مناسب برای کار بر روی چوب و همچنین پرداخت و ساییدن میلگرد و پیچ می باشد.

فیبری: 

بیشتر به منظور ساییدن زنگ استفاده می شود.

شیوه ی کار دستگاه فرز:

فرز ها عمدتا با استفاده از نیروی باد و برق کار میکنند، به منظور راه اندازی دستگاه فرز می بایست کلید را فشار داده تا دیسک برشی شروع به گردش نماید و زمانی که دست خود را از روی کلید بر می دارید حرکت آن متوقف می شود، این حالت کمک بسیار زیادی به منظور حفظ جان کاربران می کند، و خطر کار با این دستگاه را بسیار کم می نماید.

کاربرد دستگاه فرز:

  1. برش قطعات ساخته شده از جنس های مختلف 
  2. سایش بیرون زدگی های سنگ و فلز
  3. تیز کردن ابزارآلات 
  4. ایجاد سطوح صیقلی

نکته مهم دیگری که در زمان تهیه این ابزار باید به آن توجه کرد، راحتی در زمان کار است. طراحی وسیله باید به گونه‌ای باشد که در دست گرفتن آن راحت باشد و همین طور سبک باشد. به علاوه برخی مدل‌ها ضد لرزش طراحی می‌شوند که راحتی کار را چند برابر می‌کند. معمولا روی بدنه امکان نصب یک دسته هم وجود دارد که به کنترل بهتر ابزار با هر دو دست کمک می‌کند این دسته معمولا برای افراد چپ دست و راست دست به طور جدا قابل تنظیم است. مدل‌های با کیفیت بهتر امکان نصب دسته در موقعیت‌های بیشتر را هم فراهم می‌کنند.