آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

بالابر ساختمانی چیست؟

با سلام امروز با انواع بالابر ساختمانی در صنعت آسانسور آشنا شوید. در این مقاله نکاتی از بالابر برقی، بالابر ساختمانی برقی و … برای شما آمده است. به دلیل وجود تجهیزات بسیار سنگین در صنعت آسانسور نیازمند وسایلی هستید که بتوان با نیروی کمتر و فشار کمتر به عضلات و استخوان ها، انواع بار های سنگین را جابه جا کنید. در صنعت آسانسور همه تجهیزات سنگین اند و جابه جایی آن ها نیازمند رعایت نکات ایمنی و اصول جابه جایی و همچنین آشنایی با لوازم انتقال بار است.اگر می خواهید در صنعت آسانسور کششی یا هیدرولیک موفق باشید، می بایست با تجهیزات پیشرفته آشنایی کامل داشته باشید و همچنین سعی کنید که این تجهیزات وسایل را تهیه کنید تا در هنگام نصب آسانسور به راحتی از آن ها استفاده کنید و آسیب کمتری به بدن خود بزنید بنابراین انتخاب درست تجهیزات باربری، نگهداری ایمن و شناخت خطرات و حوادث مرتبط با جابجایی بار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سوانح خطرناک دارد. پس تا انتهای مقاله بامن همراه باشید. 

 بالابر ساختمانی چیست؟

به هر نوع وسیله ای که موجب حمل و نقل بار ، اشخاص ، کالا و هر وسیله ای شود، بالابر ساختمان می گویند.همان طور که از نام این دستگاه معلوم است نقش بالابر ساختمان که بیشتر در موارد ساخت و ساز کاربرد دارد، بار را به ارتفاعات بالا می کشد.به هر ماشین هیدرولیکی که هم سطح سازی و همچنین انتقال هر چیز به ارتفاعی خاص را انجام می دهد بالابر ساختمانی می گویند.

یک بالابر ساختمان تفاوت های زیادی با جرثقیل و دیگر ماشین آلات حمل بار دارد.بالابر ساختمان الکو از اصول، مکانیزم و نیروی خاصی برای بالابردن اجسام استفاده می کند.

انواع بالابر :

  1. بالابر ساختمانی 
  2. بالابر مصالح ساختمانی 
  3. بالابر مغازه های یا بالابر فروشگاه 
  4. بالابر صنعتی 
  5. بالابر کارگاهی

اهمیت بالابر ساختمانی در فضا های ساخت ‌و ساز:

بالابر ساختمانی یک دستگاه تقریباً ساده مکانیکی است که همراه با نصب موتور های الکتریکی کار می ‌کند. البته همین تجهیز ساده مکانیکی در جمع دیگر ماشین ‌آلات ساختمانی در صدر لیست تجهیزات با متعلقات بالا قرار دارد. قدرت در طراحی بالابر ساختمانی حرف اول را می ‌زند.

 البته این ‌طور نیست که بتوانیم هر مقدار باری را با هر وزنی توسط هر بالابر ساختمانی جابجا کنیم.برای عملکرد هر چه بهتر و البته دقیق‌ تر بالابر ساختمانی، آنها را در ظرفیت ‌های استاندارد شده ‌ای دسته ‌بندی می ‌کنند.

 بالابر ساختمانی 250، 400، 750 و 1000 کیلوگرمی مجموعه ظرفیت ‌های استاندارد تعریف ‌شده هستند. 

مدل 250 کیلوگرمی با عنوان بالابر ساختمانی کوچک شناخته می ‌شود و عمده مصارف آن در ساخت ساختمان ‌های کوچک و چند طبقه مسکونی است. این مدل همراه بالابر با ظرفیت 400 کیلوگرمی با استفاده از موتور های تکفاز قدرت خود را تامین می‌ کنند.

 لذا در یک دسته ‌بندی دیگر آنها را با عنوان بالابر ساختمانی تکفاز می‌ شناسند. برای تامین قدرت‌ های بالاتر، استفاده از موتور های سه فاز الزامی است. نمونه ‌های 750 و 1000 کیلوگرمی در دسته بالابر ساختمانی سه فاز قرار دارند.

تمام این بالابر ها با توجه به ظرفیت خود قادر هستند تا انواع مصالح فله ‌ای تا بزرگ ساختمانی را در ارتفاع میان طبقات جابجا کنند. بهترین ایده در انتقال مصالح به ارتفاع در حال ساخت، جابجایی در یک فضای عمودی است. در غیر این صورت با شرایطی بسیار دشوار، زمانبر و گاهاً غیرممکن مواجه خواهیم شد.اهمیت بالابر ساختمان در سرعت بخشیدن به کار هنگام ساخت ‌و ساز می ‌باشد. با حضور درست و ظرفیت اسمی مناسب با نیاز های ساختمانی، این تجهیز می ‌تواند حجم بسیار بالایی از انواع مصالح را جابجا کند. در نتیجه سرعت اجرایی ساخت ‌و ساز را بالا خواهد برد. 

موضوعی که گاهاً در جریان بسیاری از عملیات ‌های پیچیده و پرفشار ساخت ‌و ساز اهمیت بالایی پیدا می‌ کند. مثلاً فرض کنید در جریان یک عملیات بتن ریزی هستید، در چنین حالتی از دست دادن هر لحظه از زمان برابر با تحمل خسارات سنگینی خواهد شد. 

آنگاه است که سرعت عمل بالابر ساختمانی در حمل باکت های حمل بتن اهمیت خودش را نشان خواهد داد. به هر حال این یک مثال ساده است و به راحتی می توان وجه بسیار بزرگتری از نقش کلیدی انواع بالابر ساختمانی در فضا های ساخت‌ و ساز را آشکار نمود.


ضرورت توجه به فراگیری تمام جزئیات نصب و راه ‌اندازی در بالابر ساختمانی :

بالابر ساختمانی از هر مدلی که باشد، در نگاه اول ظاهراً تجهیز بسیار ساده ای نشان می دهد. تجهیزی که گویا می ‌توان به ‌راحتی عاری از هر گونه پس ‌زمینه اطلاعاتی و یا آموزشی با آن کار کرد و مصالح سنگین ساختمانی را جابجا نمود. 

این تفکر که گویا وجه حاکم در بسیاری از فضا های ساخت ‌و ساز است، اولین قدم در ایجاد حوادث متداول و گاهاً کشنده از بالابر ساختمانی است.این ‌طور نیست که برای کار با بالابر ساختمانی نیاز به گذراندن دوره ‌های آموزشی داشته باشید؛ اما لااقل لازم است تا متوجه قدرت و خطرات پنهان در کار با این تجهیز استراتژیک در فضا های ساخت ‌و ساز باشید. 

یک بالابر ساختمانی تجهیزی با قطعات فنی بسیار است. از موتور های الکتریکی تا گیربکس، وینچ و حتی باکت آن در دسته قطعات قدرتمند و پرجزئیات قرار می‌ گیرند.

اولین نکته در ضرورت توجه به دانستن تمام جزئیات، مقوله تامین امنیت کاری در کار با بالابر ساختمانی می باشد.

 حضور موتور های الکتریکی، قطعات فنی مانند وینچ و البته باکت ها و قلاب‌ هایی که باکت های سنگین را حمل می کنند، همگی مستعد ایجاد خطرات جدی هستند.


ویژگی های مهم بالابر ساختمانی:

  1. الکترو موتور به کار رفته در آن دارای سیم پیچی تمام مس و دو خازن خشک باشد و آمپر مناسبی داشته باشد.
  2. در تولید دنده گیربکس از بهترین آلیاژ استفاده شده باشد.
  3.  دستگاه باید ریل و پایه سنگین و مقاوم با ایمنی بالا داشته باشد.
  4.  دارا بودن بکسل طناب متناسب با وزن بالابر


اجزای بالابر ساختمانی :

  1. کرپی و باکت ها برای حمل انواع سیمان، شن، گچ و …
  2. وینچ یا قرقره
  3.  گیربکس برای سرعت دور موتور
  4.  سیم های بکسل بار یا طناب هایی از جنس قوی فولاد
  5.  انواع پایه ها یا لوله ها از جنس گازی برای قرارگیری بالابرها بر روی سطح زمین
  6.  ریل مخصوص نصب جعبه های نگهدارنده
  7. قلاب ها
  8. جعبه نگهدارنده بار یا اشخاص

 الکتروموتور قدرتمندبر روی بالابرهای ساختمان امکان تعبیه ابزاری مانند ریموت برای کنترل از راه دور وجود دارد که این یکی از مهمترین ویژگی های بالابر ساختمانی نسبت به دیگر ماشین های ساختمانی است.

ویژگی های دیگر بالابر ساختمان:

  1.  دندانه های محکم و کیفی گیربکس
  2.  وجود سیم پیچ های مسی در الکتروموتور با قابلیت توان حمل بار های سنگین
  3.  پایه های مستحکم
  4.  قوی بودن ریل

دسته بندی بالابر ساختمان:

  1.  بالابر ساختمانی تک فا
  2.  بالابر ساختمانی سه فاز

انوع بالابر ساختمان :

  1. بالابرهایی 350kg
  2.  بالابرهای 500 kg
  3.  بالابر 750 kg
  4.  بالابر 1000 kg

کلام پایانی:

یک بالابر مطمئن دارای سرعت مناسب حمل بار است. اکثر بالابرهای ساختمانی سیم بکسل هایی به متراژ 20 متر دارند که حالت استاندارد دارد.هر چه که سرعت بارگیری از محل تا رساندن به مقصد در زمان کمتری انجام گیرد، بالابر قدرتمند تر و پیشرفته تر است. اما این اصل نیز باید در نظر گرفته شود که وزن بالابرها نیز در حمل بار تأثیرگذار است.