آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

فایبرگلاس چیست ؟

باسلام  در این مقاله من در مورد انواع فایبرگلاس، کاربرد فایبر گلاس در صنایع مختلف به همراه خصوصیات آنها صحبت خواهم کرد. با من همراه باشید.ورق فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با فیبر است. این ماده سبک، قوی و شکننده است. بهترین ویژگی فایبرگلاس این است که می تواند به اشکال مختلف دربیاید. به همین علت از آن در مصارف مختلفی مانند سقف شیروانی، قایق ها، هواپیماها و … استفاده می شود. 

 فایبرگلاس چیست ؟

باید بگوییم که در واقع فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه ای با مواد پلیمری است و از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری نیز به عنوان مواد زمینه در تهیه آن استفاده می شود. فایبرگلاس یک ماده کاملا مستحکم و با دوام و در عین حال سبک است، این ویژگی های منحصر به فرد فایبرگلاس باعث می شود که از آن در تولید انواع قطعات از جنس فایبرگلاس استفاده شود که شامل ساخت انواع ایرانیت ها، اتاقک ها، سپر انواع خودروها، سیلوهای سیمان، مخازن نگهداری مایعات مختلف از جمله اسید، سپتیک تانک ها، چربی گیرها، صنایع ساخت هواپیما، کشتی سازی و … می شود.

تاریخچه فایبرگلاس :

تولید این ماده در مقیاس گسترده از اواخر قرن هجدهم آغاز شد. فایبرگلاس برای اولین بار در صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یک ماده کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفت. 

از آن زمان تاکنون در بسیاری از پروژه های تجاری از این ماده استفاده می شود. اما کاربرد فایبر گلاس در صنعت ساختمان بسیار گسترده است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

تولید ورق فایبرگلاس :

در سالهای اخیر، تکنیکها و فناوریهای متنوع و متعددی برای تولید فایبر گلاس ابداع شده است،‌ اما ویژگی مشترک میان اکثر روشهای تولید فایبرگلاس، ترکیب الیاف و رزین از طریق قالبگیری است. از جمله این روشها می توان به روش دستی، قالبگیری با انتقال رزین (RTM)، روش افشانشی، قالبگیری تزریقی و قالبگیری فشاری اشاره کرد

.مواد اولیه فایبرگلاس :

مواد اولیه تشکیل دهنده فایبرگلاس، رزین و الیاف در انواع بسیار گوناگون است. سایر ترکیبات شامل کربنات کلسیم، رزین وینیل استر، اروزیل، رزین اپوکسی، الیاف شیشه سوزنی و حصیری، شتاب دهنده کبالت و سرب، تیتان، هاردنر اپوکسی، رزین پلی ‏استری ارتوفتالیک و ایزوفتالیک است.

انواع فایبرگلاس :

فایبر گلاس را می توان در انواع مختلفی متناسب با مصارف خاص تولید کرد. ترکیب اصلی انواع فایبرگلاس به استثنای چند ماده اولیه یکسان است. این ماده در بازار بر اساس وزن و یا مدل دسته بندی می شود. برخی از مدل های فایبرگلاس عبارتند از: موج ریز، موج سینوسی، گلدار، موج ایرانیت و موج ذوزنقه.

ورق فایبرگلاس چیست؟

معمولا فایبرگلاس را به صورت ورق های فایبرگلاس مورد استفاده قرار می دهند. ورق فایبرگلاس از مخلوط رزین پلی استر، الیاف شیشه، رنگ و مواد دیگری ایجاد می شود.


از ورق فایبرگلاس در چه مواردی می توان استفاده کرد؟

همانطور که در بخش کاربرد فایبرگلاس اشاره کردیم، این محصول کاربردهای فراوانی دارد، معمولا از ورق های فایبرگلاس که یکی از محصولات تولید شده از فایبرگلاس است در نورگیر سالن های سوله در قسمت سقف یا بدنه، گلخانه ها یا پارکینگ ها، کابین و کفی عقب اتومبیل، استخر، سونا و مخازن سپتیک نیز استفاده می شود.

ویژگی های کامپوزیت فایبرگلاس :

فایبرگلاس از ترکیب مواد شیمیایی با خواص مشخصی ایجاد می شود، محصول نهایی دارای ویژگی هایی است که شباهت به ویژگی های مواد اولیه ندارد، این ویژگی های منحصر به فرد شامل سبک بودن، استحکام بالا، دوام و ماندگاری قابل توجه، پایداری در مقابل اشعه UV و مقاومت خوب شیمیایی است.از جمله دیگر ویژگی های قطعات فایبرگلاس این است که با اشکال و کیفیت های مختلف در بازار عرضه می شود و استفاده از آنها صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد. فایبرگلاس ماده ای است که هرگز در طبیعت تجزیه نخواهد شد، ماندگاری این ماده در طبیعت حتی از ماده پلی اتیلن نیز بیشتر است.

خواص فایبرگلاس :

الیاف شیشه به دلیل داشتن خواص متداول، محبوب ترین پلیمر تقویت کننده است. خواص این محصول عبارتند از.

قدرت مکانیکی :

مقاومت خاص الیاف شیشه بیشتر از فولاد است که باعث می شود از آن برای تقویت بسیاری از محصولات استفاده شود.

عایق الکتریکی بودن :

الیاف شیشه عایق الکتریکی خوبی دارد حتی اگر ضخامت آن فوق العاده کم باشد.

ثبات ابعادی :

یکی از بهترین خواص فایبرگلاس این است که به تغییرات مربوط به رطوبت یا دما حساس نیست. این محصول ضریب انبساط خطی نسبتا کمی دارد.

رسانایی گرمایی :

هدایت حرارتی فایبرگلاس بسیار پایین است که آن را به یک ماده بسیار مفید در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.عدم احتراقویژگی دیگری که الیاف شیشه ای را به ماده ای همه کاره تبدیل می کند، ترکیبات معدنی آن است. از آنجا که این محصول یک ماده معدنی است قابل احتراق نیست. به این معنی که آتش نمی گیرد و شعله را منتشر نمی کند. حتی در معرض گرما مواد سمی منتشر نمی کند و دود نمی کند.

سازگاری با مواد آلی :

فایبر گلاس در اندازه های مختلف موجود است. این ماده قابلیت ترکیب با تعدادی ماتریس معدنی مانند سیمان و همچنین رزین های مصنوعی متعدد را دارد.دوامالیاف شیشه یک ماده بسیار بادوام است و پوسیده نمی شود. این محصول تحت تاثیر حشرات یا جوندگان قرار نمی گیرد. این امر یکپارچگی سازه ای و طول عمر سازه هایی را که با استفاده از فایبر گلاس ساخته می شوند را تضمین می کند.

نفوذپذیری دی الکتریک :

فایبرگلاس قابلیت نفوذ پذیری دی الکتریک دارد در نتیجه می توان از آن در ساخت پنجره های الکترومغناطیسی نیز استفاده کرد.