آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

نحوه‌ عملکرد آرام بندچگونه است؟

همه شما ممکن است برایتان پیش آمده باشد که به طور ناگهانی با صدای بسیار بلند بسته شدن یکباره درب از جا پریده باشید. در حالت دیگر به دلیل مشغله زیاد، فراموش کرده‌اید درب را پشت سر خود ببندید و مکان را ترک کنید. گاهی اوقات افراد فراموش می‌کنند درب را پشت سر خود ببندند یا بر اثر تغییرات هوای درون محیط (به خصوص در بهار و تابستان به خاطر روشن بودن وسایل سرمایشی) یکباره درب‌ها محکم بسته شده و سر و صدای فراوانی تولید می‌کنند.شما با نصب آرام بند در پشت درب منزل، مغازه، فروشگاه‌ها، ادارات و … به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. 

 تاریخچه آرام بند:

در اواخر قرن 19 ام بسیاری از مخترعان و مهندسان در اندیشه طراحی تجهیزی ، تکمیلی بودند که بتواند روند بسته شدن درب را پس از عبور افراد ، فراهم نمایید . با این حرکت دیگر لزومی به بستن درب توسط کاربر ( فرد عبور کننده از درگاه ) نبوده و درب به صورت خودکار ( با استفاده از نیروی جک ) بسته می گردد .

نمونه های اولیه اولین دستگاه آرامبند: 

در 25 نوامبر سال 1873 توسط فرانسیس ریچاردز به ثبت رسید . این نمونه اولیه از آرامبند صرفا شامل یک پوسته لوله ای شکل با محتوی یک فنر و پیچ بود . در 15 ژوئن 1880 لوییس نورتن پس از تحقیقات و بررسی نمونه اولیه آرام بند ، اختراع ریچاردز را با اضافه کردن فشار هوا و سیلندر ( جهت کنترل نمودن شدت و سرعت بسته شدن درب ) بهبود بخشید .

آرام بند چیست؟

آرام بند یک وسیله است که به شیوه مکانیکی کار می کند و بر روی در نصب می شود.آرام بند را روی در نصب می کنیم تا در زمان باز و بسته شدن،به صورت آرام و بدون فشار و شتاب بسته شود،در نتیجه به قفل و بدنه در آسیبی وارد نشود.جک آرام بند قابلیت نصب بر روی انواع در با انواع قفل را در مکان های مختلف دارد.آرام بند به این شیوه عمل می کند،در تا نزدیکی بسته شدن جلو می رود اما در فاصله چند سانتی متری با چهارچوب،با سرعت کم تر و قدرت بیش تر حرکت می کند تا در آخر بسته شود.

نحوه‌ عملکرد آرام بند چگونه است؟

نحوه‌ عملکرد آرام بندهای درب به وسیله استفاده از سازوکار فنر، سیلندر، پیستون و روغن هیدرولیک است.هنگامی که درب باز می‌شود مایع هیدرولیک موجود در آرام بند از یک مخزن به مخزن دیگر انتقال پیدا می‌کند و به محض اینکه فنر مجدداً درب را می‌بندد، مایع هیدرولیک به وسیله یک سری شیرآلات سرعت را به مخزن قبلی انتقال می‌دهند.اگر درب به صورت دستی و غیر اتوماتیک باشد، وقتی فرد درب را باز می‌کند، انرژی آن به صورت انرژی پتانسیل در آرام بند یا همان فنر ذخیره شده و بعد از اینکه فرد از درب عبور کرد، به منظور بسته شدن درب، این انرژی تخلیه می‌شود.در بعضی از آرام بندهای درب سرعت بسته شدن یا تخلیه انرژی فنر به وسیله پیستول و یک مدار هیدرولیکی کنترل می‌شود تا مانع از بسته شدن سریع و کنترل نشده درب شود.زیرا ممکن است این عمل به افراد و همچنین در مدت زمان طولانی به درب و لولای آن آسیب وارد کند.

ساختار داخلی آرام بند:

برای نصب و تعمیر آرام بند بهتر است از کارشناسان آن کمک بگیرید که با ساختار و انواع این وسیله آشنا هستند. ساختار آرام بندها به نوع آن‌ها بستگی دارد که در یک دسته بندی کلی به بازویی و ریلی تقسیم می‌شود.

اگر آرام بند بازویی تهیه کنید، این اجزای اصلی را دریافت می‌کنید: 

پیچ تنظیم سرعت 

بازو (اصلی)

پاشنه یا کفشک

 بازویی 

ساعد بازویی

مزایااستفاده از این محصول مزایایی را برای شما به همراه خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

جلوگیری از ناگهانی بسته شدن درب ها:

مهم ترین مزیت استفاده از این وسیله، آرام بسته شدن درب ها و جلوگیری از ایجاد صداهای گوش خراش است. در واقع، این وسیله مانع از بسته شدن درب ها به صورت ناگهانی و به دنبال آن جلوگیری از صداهای ناهنجار است.

سهولت تنظیم :

یکی دیگر از مزایای این نوع از لولاها، سهولت تنظیم آنها است. شما قادر به تنظیم آنها با استفاده از پیچ های موجود بر آن ها هستید.


جلوگیری از وارد کردن فشار بر پایه لولا:

علاوه بر موارد ذکر شده، لولاهای آرام بند از وارد کردن فشار بر پایه لولا جلوگیری می کند. در نتیجه، پیچ های مورد استفاده بی ثبات نمی شوند. جالب است بدانید که درون این لولاها قسمتی شبیه به یک کپسول وجود دارد که درب کابینت، کمد یا هر وسیله دیگری را با انجام چند مرحله می بندد. بدین ترتیب، دیگر شاهد ناگهانی بسته شدن درب ها و صداهای ناهنجار نخواهید بود.