آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

پتینه چیست؟

پتینه و پتینه کاری یک روش منحصر به فرد در طراحی خانه است. روش‌ها و مصالح مختلفی را می‌توان در طراحی داخلی خانه به کار برد و در این مورد سلیقه افراد عاملی است که نقشی مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. برخی به گچ بری‌های پر جزئیات و برخی هم به رنگ آمیزی‌های ساده علاقه دارند. پتینه کاری نیز روشی خاص است که جمعی از علایق خاص را به خود جذب می‌کند. پتینه مدرن و کلاسیک کاربرد‌های مختلفی در ساختمان دارد. در این مقاله سعی خواهیم داشت که مروری جامع بر این هنر داشته باشیم.پس تانتهای مطلب بامن باشید.

 
 پتینه چیست؟

هنر پتینه اصالتی ایتالیایی داشته و استفاده از تکنیک کهنگی در رنگ، طرح یک بنا و یا تغییر ظاهر ظروف بر اساس رنگ و طرح قدیمی و سنتی را هنر پتینه و حرفه پتینه کاری مینامند. اگر تمایل دارید یک حس نوستالژی در طراحی منزل خود ایجاد کرده و با استفاده از تجهیزات جدید یک قاب قدیمی و تصویری کهنه از لوازم و ساختار منزل خود به نمایش بگذارید، بهترین پیشنهاد اعمال پتینه و پتینه کاری در دکوراسیون داخلی و طراحی بنای منزل شماست.

 تاریخچه پتینه:

اولین بار هنر پتینه در کشور ایتالیا شناخته ، معماران و هنرمندان از این هنر برای تغییر دکوراسیون فضاهای خود استفاده میکردند . به طور کلی این هنر تکنیک و اصول کهنه کاری است ، میتوان با استفاده از این هنر خاص فضا خانه خود را به طور کلی تغییر دهیم . به طور کلی با استفاده از رنگ های جدید میتوان یک بنا را از نظر ظاهر و سبک قدیمی و سنتی کرد . اگر تمایل دارید یک حس نوستالژی در طراحی منزل خود ایجاد کنید و با استفاده از تجهیزات جدید یک قاب قدیمی و تصویری کهنه از لوازم و ساختار منزل خود به نمایش بگذارید

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری به لحاظ لغوی به معنای بخشیدن رنگ و لعابی کهنه به سطوح مختلف است. این هنر در ساختمان‌ها به منظور طراحی داخلی برای اولین بار در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت اما امروزه در بسیاری از کشور‌های جهان به عنوان روشی خاص و جذاب از نقاشی روی دیوار و تغییر چهره بسیاری از وسایل سرد و بی روح مورد استفاده قرار می‌گیرد.در کشور‌های مختلف پتینه کاری به صورت‌های متنوعی انجام می‌شود. در کشور‌های اروپایی پتینه کاری هم در طراحی داخلی و روی سقف و دیوارها و هم روی اسباب و وسایل خانه زیاد استفاده می‌شود اما در کشور ما ایران بیشتر پتینه کاری روی سقف و بخش‌هایی از دیوار اجرا می‌شود.

انواع سبک پتینه کاری :

وقتی که فردی تصمیم به استفاده از پتینه در بخش‌هایی از خانه خود می‌گیرد ملزم به انتخاب سبک پتینه کاری بر اساس معماری کلی خانه خود است. به طور کلی دو سبک مدرن و کلاسیک از پتینه کاری در میان نقاشان رایج است.

پتینه کاری کلاسیک :

هدف از پتینه کاری‌های کلاسیک که امروزه کمتر استفاده می‌شوند، بخشیدن جلوه‌ای قدیمی و کلاسیک به فضا بود و برای رسیدن به این هدف به برجسته کاری‌ها و استفاده از ورق‌های طلا، مس و برنج و برنز روی می‌آوردند.

در سبک کلاسیک بیشتر از رنگ‌های سنگین و کلاسیک مانند آبی درباری استفاده می‌شده است که متعاقباً هم زمان و هم هزینه زیادی را می‌طلبد. از نظر زیباشناختی باید دقت کرد که در چه فضایی و با چه معماری از این سبک پتینه استفاده می‌شود زیرا داشتن همخوانی با محیط پیرامون از مهم‌ترین جنبه‌های زیباشناختی استفاده از این هنر و سبک است. در زیر می‌توانید نمونه‌هایی از پتینه کاری به سبک کلاسیک را مشاهده کنید.

پتینه کاری مدرن :

نوع مدرن این هنر امروزه بسیار رایج شده است و هر روزه روش‌های جدیدی برای اجرای طرح‌های مختلفی از پتینه به کار گرفته می‌شوند. در پتینه کاری مدرن فرد خود را به رنگ یا طرح خاصی محدود نمی‌کند و از هر روش و موادی استفاده خواهد کرد تا بتواند جلای خاص مد نظر خود را روی سطح مورد ایجاد کنید. از نظر کاربرد‌ها نیز نوع مدرن این هنر طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و می‌توان آن را رو سطح مختلفی از چوب گرفته تا شیشه اجرا کرد.در خصوص زیباشناختی این سبک از پتینه نیز می‌توان عنوان داشت که به دلیل قدرت سفارشی سازی بالا، طیف گسترده‌ای از سلایق را پوشش می‌دهد و با توجه به معماری‌هایی که امروزه در ساختمان سازی در ایران رواج پیدا کرده است شاید بتوان گفت که سبک مدرن انتخابی توجیه‌پذیرتر باشد.

در کجاها می توان از پتینه کاری استفاده کرد؟

شاید باورتان نشود اما هر کجا که فکرش را بکنید می‌تواند مکان مناسبی برای استفاده از پتینه باشد، فقط قبل از اجرا باید جنبه‌های مختلفی همچون نوع فضا و رنگ‌های استفاده شده را در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید در مقیاس بزرگ از پتینه کاری استفاده کنید پس عقلانی‌تر است که طرح‌های ساده‌تری را به کار ببرید.

راهرو‌های ورودی ساختمان‌ها به دلیل فضای تنگ و سردی که دارند محل مناسبی برای اجرای پتینه‌های برجسته و شلوغ در مقیاس‌های کوچک هستند. استفاده از تابلوهای پتینه نیز گزینه مناسبی در این محیط‌ها به شمار می‌رود.

پتینه را روی چه مصالحی می توان به کار برد:

همان‌طور که در بالا نیز عنوان شد پتینه کاری قابل اجرا بر روی تمامی سطوح است و تنها چیزی که مهم است سلیقه شما در نحوه استفاده از آن است. پتینه را می‌توان به ساده‌ترین روش روی انواع فضاها، چوب، سنگ، سفال، بتن و گچ به اجرا در آورد.

انواع روش پتینه کاری :

تا به اینجا با دو سبک معمول کلاسیک و مدرن در پتینه کاری آشنا شدید. روش‌های مختلفی برای اجرای پتینه روی یک سطح خاص وجود دارد. به طوری کلی امروزه در اجرای انواع پتینه‌ها در سبک و طرح‌های مختلف از دو روش رنگ آمیزی یا رنگ برداری استفاده می‌کنند.

روش رنگ آمیزی در پتینه کاری :

در روش رنگ آمیزی مشخص است که ما از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم اقدام به رنگ آمیزی سطح مورد نظر می‌کنیم تا طرح پتینه مورد نظر به دست آید. وسیله‌ای که به کار می‌بریم هر چیزی اعم از پارچه، کاغذ، قلم‌مو یا اسفنج می‌تواند باشد. در این روش سطح موردنظر اغلب اوقات با یک رنگ پایه پوشش داده می‌شود.

روش رنگ برداری در پتینه کاری :

در روش رنگ برداری دیگر خبری از اعمال رنگ به سطح به منظور ایجاد طرح مورد نظر نیست. در این روش با استفاده از وسیله‌ای که انتخاب کرده‌ایم نسبت به برداشتن رنگ‌های خیس چسبیده به سطح اقدام می‌کنیم. در این حالت هم اگرچه وسایل مختلفی را می‌توان به کار برد اما عمدتاً از پارچه، کاغذ روزنامه و اسفنج استفاده می‌شود

ویژگی های پتینه کاری :

پتینه جایگزین مناسبی برای رنگ در دکوراسیون داخلی است و زیبایی آن در برابر رنگ آمیزی ساختمان بسیار چشم نوازتر می باشد اما به دلیل قیمت بالای آن نسبت به رنگ اصولا برای دکوراتیو کردن بخشی از دیوار از آن استفاده می شود

پتینه پایداری بالایی دارد و تا زمانی که نخواهید رنگ سطوح را تغییر دهید سالم باقی می ماند.

یکی از ویژگی های پتینه کاری این است که در صورت زخمی شدن محل پتینه کاری شده به راحتی و به سرعت می توان آن را ترمیم و لکه گیری کرد.

پتینه کاری بر روی هر سطحی قابل اجرا می باشد از جمله سطوح فلزی، پارتیشن ها، دیوار، سقف، ستون و …موج های روی دیوار، ترک و ناهمواری هایی که بر روی سطح وجود دارند را می توان با پتینه پوشش داد.

سطوح پتینه کاری شده در مقایسه با سایر سطوح رنگ شده با رنگ های روشن دیرتر کثیف و کدر می شوند.

پتینه راهکاری مناسب برای تغییر دکوراسیون :

یکی از مناسبترین گزینه‌ها برای تغییر دکوراسیون که هزینه چندانی برای نوسازی به همراه ندارد، استفاده از پتینه است. گاهی تغییر دکوراسیون ممکن است با هزینه بالایی همراه باشد. البته مهمترین نکته برای تغییر دکوراسیون داخلی ایجاد تغییراتی در دیوارها و سقف به شمار می‌رود. پس بهترین کار استفاده از پتینه برای تغییر دکوراسیون به شمار می‌رود.