آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

سندبلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

سندبلاست یا ساب پاشی، یکی از انواع روش‌های ماشین‌کاری سایشی است که اغلب به منظور تمیزکاری و آماده‌سازی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد. سندبلاست برای تمیزکاری سطح اکثر مواد نظیر سنگ، فلز، چوب، بتن، شیشه و حتی پارچه قابل استفاده است. در این مقاله، به معرفی اجزا، انواع، کاربردها، مزایا و معایب سندبلاست می‌پردازیم.

  

سندبلاست چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از فرآیندهایی که برای رفع ناصافی ها در سطوح فلزی، چوبی، شیشه ای و … استفاده می شود ساب پاشی یا سندبلاست است. در این فرآیند ذرات بسیار ریز ساینده از قبیل شن و ماسه با فشار بر روی سطح پاشیده می شوند.در واقع سندبلاست گرد و غبار، رنگ، آلودگی و … را از سطوح پاک می کند. در این روش پاک سازی، ذرات ساینده با شتاب زیاد از یک نازل به سمت سطح پرتاب می شوند و سطح را تمیز می نمایند. این روش راهکاری بسیار موثر برای هموار کردن و شکل دهی به سطوح مختلف است.

ذرات ساینده ای که در صنعت سندبلاست به کار برده می شوند شامل ماسه سیلیس، اکسید آلومینیوم، مس باره، خرده شیشه، ساچمه ها و ذرات ریز فولادی، ماسه سرامیک و کربید سیلسیم هستند که هر کدام با توجه به سطح مورد نظر انتخاب می شوند.این ساینده ها دارای ویژگی های متفاوتی هستند و سختی، مقاومت، چگالی، سایز و شکل آن ها گوناگون است. علاوه بر آن تجهیزاتی که برای اجرای عملیات سندبلاست مورد استفاده قرار می گیرند شامل کمپرسور باد، شیلنگ، نازل سندبلاست، دیگ و کلاه سندبلاست می باشند. 

کاربرد سندبلاست :

آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی و انواع آبکاری تزئینی و صنعتی 

تمیزکاری و مات کاری سطوح 

ماسه زدایی، زنگ زدایی و رنگ زدایی سطوح 

زبرکاری سطوح برای انجام عملیات تفلون کاری و لعابکاری 

حکاکی و برجسته کاری بر سطوح چوبی، شیشه ای، MDF، سرامیک، کاشی و …

تاریخچه جالب پیدایش سندبلاست:

سندبلاست برای اولین بار توسط بنجامین تیلگمن معرفی شده است.

او این پدیده را توسط برخورد ذرات شن به پنجره اتاقش ابداع می‌کند. بعد از طوفان شن او متوجه می‌شود که شن باعث برجا ماندن خط و خش‌هایی بر روی شیشه پنجره اتاقش شده است در نتیجه او مدت‌ها به دنبال اختراع وسیله ایی می‌گردد که بتواند ذرات را با سرعت زیاد پرتاب کرده و سطح مواد را صیقل دهد.


وسیله مورد نیاز سندبلاست؟

دیگ سندبلاست

کمپرسور باد

شلنگ

کلاه سندبلاست 

نازل سندبلاست

.کلیه لوازم سندبلاست شامل دیگهای سند بلاست در سایزهای مختلف ، نازلهای سندبلاست (۴ و ۵٫۵ و ۶) و شلنگهای مربوطه و ساخت کابین سندبلاست(سندبلات شیشه .سندبلات خطوط و….).

جنس مواد ساینده در سندبلاست چیست؟

 هنگام کار با سندبلاست از ماسه‌های ساینده ای استفاده می‌شوند که جنس آنها از سیلیس و اکسید فلزات در اندازه‌های مختلف می‌باشد، این ذرات بااستفاده از فشار باد کمپرسور شتاب گرفته و روی سطح قطعه پاشیده می‌شوند و باعث ایجاد سایش برروی سطح آن برای استفاده می‌شوند

مزایای سندبلاست :

سندبلاست کاربردهای وسیعی دارد و از آن برای انواع سطوح بتنی، آجری، سنگی، شیشه ای، چوبی و … استفاده می شود.

استفاده از سندبلاست برای پرداخت ورق قبل از برش آن منجر به افزایش دقت و سرعت برش خواهد شد.

این روش بهترین روش پرداخت سطوح است که مواد اضافی و سخت را از روی سطوح پاک نموده و آن را تمیز و یکدست می کند.

پرداخت سطوح با روش های دستی بسیار وقت گیر است اما با استفاده از سندبلاست در عرض چند دقیقه می توان پرداخت سطوح مختلف را انجام داد.

سندبلاست بهینه ترین و سریع ترین روش پاک سازی سطوح رنگ کاری شده و قدیمی است. با استفاده از آن در کم ترین زمان ممکن می توان سطح را برای رنگ آمیزی مجدد آماده کرد.

زنگ زدایی سطوح را می توان با استفاده از سندبلاست انجام داد، از این رو سطح فلز در شرایط بهتری قرار می گیرد و طول عمر آن افزایش می یابد.

سندبلاست برای تمیزکاری سطوحی که بر روی آن ها دوده، رسوب، زنگ زدگی، گریس و انواع آلودگی ها وجود دارد روشی بسیار مناسب و ایده آل به شمار می آید.

در این روش تنها با استفاده از یک کیت سندبلاست، یک پوشش محافظ و یک سیستم شست و شو به راحتی می توان عملیات تمیزکاری سطح را انجام داد.

سندبلاست برای تزئین شیشه و سطوح پلاستیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.با استفاده از سندبلاست می توان شیشه را با طرح های زیبا تزئین نمود.

رفع آلودگی ها از زاویه ها و گوشه و کنار سطوح با روش سندبلاست امکان پذیر است.سندپلاست روشی مقرون بصرفه و اقتصادی است.

پاک سازی سطوح با روش سندبلاست، راندمان رنگ آمیزی را بالا می برد و با اجرای دقیق آن دیگر نیازی به تکرار رنگ آمیزی نیست.