آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

صندلی راک چیست؟

تاب خوردن آرام روی یک صندلی درحالی‌که کتاب محبوبتان را در دست دارید و از گرمای دل‌انگیز شومینه لذت می‌برید خودش تکه‌ای از بهشت است. صندلی گهواره‌ای که نام اصلی‌اش صندلی راک است، سال‌هاست در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد. نمادی از آرامش و حس خوب راحتی که اغلب ما از اینکه یکی از آن را در خانه‌مان داشته باشیم، استقبال می‌کنیم.

 
صندلی راک چیست؟

 بهتر است تصویر نوستالژیک مادربزرگی با موهای سپید رنگ در حال بافتنی بافتن روی صندلی ‌های نعنویی را به خاطر بیاورید. صندلی راک نوعی از صندلی های چوبی هستند که ضمن داشتن نشیمنگاه راحت، بخش تکیه ‌گاه کاملا ارگونومیک و مناسب ستون فقرات، دارای طراحی نعنویی بوده و می ‌توان حین نشستن روی آن‌ ها، به بدنه صندلی تاب ملایمی داد.

به واقع به جرات می ‌توان گفت که صندلی‌ های راک، نوعی صندلی آرامش‌ بخش هستند و برای پایان دادن به یک روز پرمشغله و پر از استرس و هیجانات منفی، عالی عمل می‌ کنند. صندلی راک یا صندلی راکینگ چیر یکی از انواع صندلی است که از دو بال چوبی منحنی شکل (راکر) که به انتهای پایه های آن متصل شده ساخته شده است. 

این باله های چوبی پایه جلویی صندلی راک را به پایه عقبی آن متصل کرده است.

 نقاط تماس صندلی راک با زمین تنها در دو نقطه است که این امکان را می دهد که با کمترین فشار پا و یا با حرکت نقطه ثقل کسی که روی آن نشسته است به جلو و عقب حرکت کند.

 معمولا صندلی راک از چوب ساخته می‌شود ولی انواع فلزی و کامپوزیتی آن نیز یافت می‌شود.نام صندلی گهواره ای نیز به خاطر راحت بودن و تکان خوردن مداوم این صندلی بر آن نهاده شده است. کلمه راکینگ چیر ریشه در فعل لاتین rock دارد و اولین بار در سال ۱۷۶۶ از این کلمه استفاده شده است.

تاریخچه صندلی راک:

این‌طور که از شواهد برمی‌آید صندلی راک اولین بار در قرن 18 میلادی در آمریکا تولید شده است. هدف سازنده آن این بوده که صندلی‌ای طراحی کند که حسی شبیه به گهواره کودک داشته باشد. در ابتدا صندلی راک فقط در فضای باز یعنی حیاط و باغ و بیرون از خانه‌ها استفاده می‌شد اما در قرن بیستم که سازنده معروفی به نام «سام مألوف» صندلی راک‌های شکیل‌تری از چوب ساخت، مصرف خانگی این صندلی زیبا در آمریکا و اروپا بسیار رایج شد.

 «جان اف کندی» رییس‌جمهور آمریکا علاقه خاصی به این صندلی داشت و به پیشنهاد پزشک خود برای کاهش درد بیماری مزمن کمرش در اغلب موارد روی این صندلی می‌نشست. در املاک خودش تعداد زیادی از این صندلی داشت و به دوستان و مهمانش همیشه یکی از آن‌ها را هدیه می‌داد. 

در گذر زمان شکل و تنوع این صندلی بسیار بالا رفته به‌طوری‌که با هر چیدمان و سبکی می‌توانید یکی از آن‌ها را در خانه‌تان داشته باشید.


انواع مدل صندلی راک :

صندلی راک در طرح‌ها و مدل‌های متنوعی ساخته می‌شود که هر کدام با توجه به ویژگی‌هایی که دارند نام مخصوص به خود را گرفته اند. در ادامه به معرفی 6 مورد از انواع مدل صندلی راک پرداخته‌ایم:

1. صندلی راک مدرن :

یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین صندلی‌های موجود در بازار هستند. این مدل راک صندلی در ابعاد متنوعی قابل سفارش است به همین خاطر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خانه‌های کوچک و نقلی است. اگر خانه یا فضایی به سبک مدرن دارید استفاده از صندلی راک مدرن بهترین انتخاب برای منزل شماست.

2. صندلی راک کلاسیک :

یکی از معمول ترین و قدیمی ترین مدل صندلی راک، صندلی راک کلاسیک است. این مدل را احتمالا دیده باشید چه از نزدیک چه در فیلم‌ها. در گذشته این مدل صندلی راک چوبی نماد ثروت بود. این مدل صندلی راک به با وقارترین صندلی در ایران معروف است.

3. صندلی راک باغی :

اگر به دنبال صندلی در حیاط یا تراس منزلتان هستید، صندلی باغی راکی بهترین انتخاب برای شما هستند. این مدل صندلی‌ها همانطور که از اسمشان مشخص است برای فضاهای باز مناسب هستند به همین خاطر به گونه ای طراحی شده اند که در برار نور خورشید و باران مقاومت بالایی دارند.

4. صندلی راک لهستانی :

قیمت صندلی راک لهستانی به نسبت دیگر مدل‌های صندلی راکی بسیار بالاست زیرا در طراحی و ساخت آن از بهترین و مرغوب‌ترین ابزارها و مصالح استفاده می‌شود. این مدل صندلی دارای ظاهری فوق لاکچری است که از خم شدن چوب توسط بخار آب طراحی می‌شود. اگر هزینه و قیمت صندلی راکی برایتان اهمیتی ندارد و مهم زیبایی آن است پیشنهاد می‌کنیم این مدل صندلی را در الویت قرار بدهید!

5. صندلی راک کودک :

یکی دیگر از مدل‌های جذاب صندلی راک، صندلی راک شیردهی یا صندلی راک کودکانه است. این مدل صندلی در دسته ارزان ترین مدل صندلی راکی به حساب می‌آید و معمولا دارای طرح‌های ساده ای هستند و برای خواباندن کودکان استفاده می‌شوند.از آنجایی که این مدل صندلی برای کودکان استفاده می‌شود معمولا در رنگ‌ها متنوع تری نیز ساخته می‌شوند.

6. صندلی راک مبلی :

مدل آخری که از صندلی راک معرفی می‌کنیم، صندلی راک مبلی است. این مدل همانطور که از اسمش مشخص است مشابه مبل است و دارای نشیمنگاه و تکیه گاه راحت تری است و همین موضوع یکی از مزیت‌های بسیار ارزشمند در این مدل صندلی است. شما می‌توانید با خرید صندلی راک مبلی و قرار دادن آن در کنار دیگر مبلمان موجود در فضا، اتاق نشیمن دلنشینی را ایجاد کنید.

مزایای استفاده از صندلی راک:

بدون شک، ما در یک جهان با تکنولوژی های پیچیده زندگی می کنیم. به نظر می رسد هر روز یک ابزار جدید برای ارتقاء سلامت جسم و جان ما بکار گرفته می شود. صندلی راک یکی از این ابزارهاست. گرچه مانند یک فعالیت هوازی همچون ایروبیک موثر نیست ولی در نوع خود می تواند از طرق مختلف بر بهبود سلامتی و وضعیت جسمانی ما تاثیر بگذارد.

در ابتدا صندلی راک به خاطر حرکت ملایمی که داشت بیشتر برای نگهداری و خواباندن و شیر دادن نوزادان توسط مادران استفاده می‌شد. از دیگر مزایای صندلی راک اینست که حتی اگر آنرا تکان ندهید صندلی بصورت اتوماتیک آنقدر حرکت می‌کند تا مرکز ثقل کسی که روی آن نشسته با مرکز ثقل صندلی در یک راستا قرار گیرد و بعبارتی به تعادل برسد و قرار گرفتن در یک زاویه متعادل خود باعث ایجاد آرامش در استفاده کننده خواهد شد.


بهبود وضعیت بیماران ذهنی :

مطالعات انجام شده در دانشگاه روچستر واقع در امریکا نشان می دهد استفاده از تاب درمانی برای تعدادی از ساکنان خانه سالمندان که دچار ضعف شدید ذهنی و زوال عقل بوده اند، باعث بهبود سلامت روانی آنها شده است. این مطالعات نشان می دهد تاب خوردن روی صندلی راک، باعث آزاد شدن اندورفین شده که علاوه بر بهبود وضعیت اختلال مشاعر آنها، باعث تسکین درد نیز شده است.

 خانم دکتر نانسی واتسون، رهبر این گروه مطالعاتی و مدیر مرکز تحقیقات بالینی معتقد است این تفکر که برای مدت طولانی بین افکار عمومی رواج دارد که تاب خوردن برای تسکین نوزادان موثر است، برای بزرگسالان نیز منافع درمانی فراوانی دارد.

تاب خوردن مصرف داروهای شیمیایی را کاهش می دهد:

واتسون توضیح می دهد که تاب خوردن باعث کاهش اضطراب و افسردگی در میان سالمندان و کاهش نیاز به داروهای افسردگی در کسانی که او مشاهده کرده شده است. از آنجا که این داروها گاهی اوقات با عوارض جانبی مضر همراه است، تاب خوردن ممکن است یک گزینه قابل تحمل تری برای بیمارانی با این شرایط باشد.خوشبختانه با وجود تنوع فراوان در طراحی و عرضه صندلی راک یا صندلی گهواره ای در کشورمان، می توان با ترویج استفاده از این محصول و بهره بردن از خصوصیت گهواره ای بودن و تاب خوردن آن، گام موثری در درمان ارگانیک این نوع بیماریها برداشت.

صندلی راک راهکاری برای درمان کمردرد:

نزدیک به ۵۰ سال است که در دنیا، استفاده از صندلی راک برای بهبود کمردردهای خفیف مرسوم شده است. مشهورترین کسی که ازصندلی راک برای بهبود کمردردش استفاده می کرد و هرگز این صندلی را از خودش دور نمی کرد، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، رئیس جمهور پیشین امریکا جان.اف.کندی بود. ایشان به توصیه پزشک معالج خود برای کاهش درد ناشی از صدمات جنگ جهانی دوم که به کمرش آسیب وارد کرده بود همیشه صندلی راک مخصوصش را حتی در هواپیما همراه می برد.

یکی از محاسن صندلی های راک حالت بی وزنی آن است که باعث می‌شود عضلات کمر در حالت ریلکس کامل قرار گیرند بدون آنکه فشار زیادی به ستون فقرات وارد شود که این حالت باعث آرامش و بهبود درد ناشی از ضایعات ستون فقرات و کمردردهای مزمن خواهد شد.

بهبود درد آرتروز گردن و کمر:

درد ناشی از آرتروز گردن و کمر می توانند سخت و ناراحت کننده باشند.اما می‌دانستید که استفاده از صندلی راک به تسکین درد گردن و کمر کمک می‌کند؟صندلی راک جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مفاصل برسد و این امر کمک می کند درد آرتروز کاهش پیدا کند. همچنین حرکات صندلی به افزایش انعطاف پذیری و قدرت در زانو کمک می‌کنند.تکیه دادن به صندلی راک و حرکاتش باعث می‌شوند درد و فشار از کمر به سمت مغز حرکت کنند.صندلی راک به بهبود خواب کمک می کندمحققین دانشگاه ژنو به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت گهواره‌ای قبل از خواب موجب خواب عمیق و با کیفیت‌تری خواهد شد.

کاهش وزن :

حتماً شنیدید که می گویند نشستن طولانی مدت باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود؟با استفاده از این صندلی های راک متحرک ۱۵۰ کالری در ساعت می‌سوزانید! این یک فرصت خوب برای افرادی است که فرصت ورزش کردن ندارند. البته این کار را نمی‌توان ورزش به حساب آورد ولی از هیچی بهتر هست و باعث به حرکت دراوردن جریان خون خواهد شد.در نهایت کسانی که سبک سنتی را برای دکوراسیون داخلی خانه ی خود انتخاب کرده اند استفاده از این صندلی ها نیز به آنها پیشنهاد می‌شود. زیرا طرح این صندلی ها سنتی هستند و بیشتر کسانی که در خانه ی خود افراد سالمند دارند حتمن از این صندلی ها استفاده کنند. 

زیرا این افراد بیشتر روز خود را استراحت می‌کنند باید یک صندلی مناسب برای استراحت داشته باشند و این صندلی ها بدلیل طراحی مناسب و مدرن باعث میشود که بدون هیچ خستگی و یا کمر دردی روی صندلی نشسته و استراحت کنند.