آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

رنگ آکریلیک چیست؟

انتخاب زیباترین رنگ ساختمان و توجه به مزایا و معایب رنگ اکریلیک و روغن یکی از مهمترین مراحلی است که در نقاشی ساختمان با رنگ‌های روغنی یا اکرولیک باید به آن توجه داشت. تفاوتی نمی‌کند که مساحت نقاشی ساختمان به چه اندازه باشد بلکه آن چه در انتخاب رنگ ساختمان اهمیت دارد این است که شما از بهترین رنگ‌ها از نظر جنس و نوع رنگ استفاده کنید.

 
 تاریخچه رنگ اکریلیک :

در گذشته نقاشی ساختمان محدود به رنگ ­های روغنی و پلاستیک بود. با ورود رنگ اکریلیک، نقاشی و رنگ ­آمیزی ساختمان دچار تحول شد. رنگ اکریلیک برای اولین بار در دهه 1940 با رزین به دست آمده از درختان ساخته شد که ویژگی آن در طبیعت، محافظت از درختان در برابر حشرات است. اگرچه این رنگ به دلیل قابلیت تمیزشوندگی آسان، مورد استقبال قرار گرفت اما تا قبل از سال 2005 با مشکلاتی نیز رو به رو بود.

مشکلات رنگ اکریلیک در قدیم :

به دلیل وجود جیوه ،این رنگ مشکلات آلودگی هوا و تشدید بیماری های تنفسی مانند آسم را به همراه داشت. با این وجود پس از سال 2005 ، اقدامات بزرگی در جهت اصلاح رنگ اکریلیک صورت گرفت که آن را به رنگی سالم تر و سازگار با محیط زیست تبدیل کرد. خوشبختانه با رفع این مشکلات دیگر نگرانی زیادی بابت استفاده از رنگ اکریلیک وجود ندارد.


 رنگ آکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک نوعی رنگ شیمیایی و نوعی پرایمر پلاستیکی است که به دو گروه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می‌شود. در ابتدا از این رنگ برای رنگ‌آمیزی اتومبیل استفاده می‌شد اما امروزه به واسطه ویژگ‌های جالبی که دارد، در صنعت ساختمان‌سازی کابردهای فراوانی پیدا کرده است و بسیاری از نقاشان این رنگ را جایگزین رنگ‌های روغنی کرده‌اند.

ویژگی‌های رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان :

رنگ اکرولیک، یک رنگ بر پایه‌ی آب است به این معنی که مانند رنگ پلاستیک با آب رقیق می‌شود. وابسته به شرایط محیط این سبک رنگ بعنوان یک انتخاب مناسب برای انواع دیوار پوش منزل به شمار می‌آید.

در بیشتر مواقع به علت زرد شدن کاغذ دیواری بعد از نصب و مشکلاتی مانند سختی تمیز کردن این دیوار پوش انواع رنگ اکریلیک جایگزینی برای تغییر دکوراسیون دیوار در ساختمان هستند.

اگر به شما پیشنهاد شده است که ساختمان خود را با کمک رنگ اکریلیک رنگ آمیزی نمایید، در ابتدا لازم است اطلاعات خود را درمورد آن‌ها افزایش دهید.


مزایای رنگ اکریلیک :

این رنگ‌ها به راحتی قابل شست و شو هستند. این نکته برای همه ما اهمیت دارد به ویژه در خانه هایی که فرزند کودک زندگی کرده و کثیفی دیوارها بیشتر رخ می دهد، لازم است که برای نقاشی ساختمان از رنگ‌های قابل شست و شو همانند رنگ اکریلیک استفاده شود.

اگر برای انتخاب رنگ ساختمان به سراغ رنگ اکریلیک رفته اید بدانید که خیلی سریع خشک می شود لذا اگر در خانه خود مشغول به زندگی هستید، این رنگ کمک می کند تا نقاشی ساختمان سریع‌تر تمام شود.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رنگ‌های اکریلیک این است که در برابر ماورابنفش مقاوم هستند و رنگ ساختمان در اثر نور خورشید از بین نمی رود.

از آنجایی که رنگ اکریلیک در برابر سائیدگی مقاوم است لذا یک مورد مناسب در انتخاب رنگ ساختمان به شمار می آید.

تفاوتی نمی کند که شما قرار است رنگ های اکریلیک را بر روی چه سطحی به کار ببرید. این رنگ ها برای انواع سطوح همانند آجری، سیمای، گچی و... مناسب هستند.

شما به راحتی می توانید رنگ های اکریلیک را با آب رقیق کنید و این یک مزیت مهم به حساب می آید.

برخی از افراد به رنگ حساسیت دارند به همین دلیل برای پوشش ساختمان به سراغ نقاشی ساختمان نمی روند اما لازم است بدانید که رنگ های اکریلیک هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی کنند.

رنگ های اکریلیک نسبت به رنگ روغن قیمت مناسب تری دارند و همواره قیمت، فاکتور مهمی در انتخاب رنگ ساختمان است.اگر در نقاشی ساختمان از رنگ های اکریلیک استفاده می کنید لازم است بدانید که در تمیز کردن تجهیزات رنگ آمیزی مشکلی نداشته و به راحتی با آب می توانید این عمل را انجام دهید.

هزینه نقاشی ساختمان با رنگ اکرلیک در مقایسه با رنگ روغن، ارزانتر است.


معایب رنگ اکرلیک :

حال نوبت به آن رسیده است که در مورد معایب رنگ اکریلیک نیز صحبت کنیم و آن را از لحاظ های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. اما پس از جستجوی فراوان در رابطه با مزایا و معایب رنگ اکریلیک تنها توانستیم یک عیب از آن پیدا کنیم و آن ، سختی پاک کردن کثیفی ها و گردوغبار نسبت به رنگ روغنی میباشد.

 رنگ روغنی به دلیل دارا بودن مشتقات نفتی و پلاستیکی براقیت بیشتری دارد و به راحتی آثار کثیفی از روی آن پاک میشود. متاسفانه در رنگ آمیزی با رنگ اکرلیک به سختی آثار کثیفی از روی آن پاک میشود زیرا پایه ی براقیت و روغنی بودن آن کمتر است و بیشتر خالتی مات دارد.

رنگ های اکریلیک دارای طیف گسترده و متنوعی می باشد که با توجه به سلیقه ی افراد می توان هر کدام را خوشمان بیاید را برای رنگ آمیزی دکوراسیون داخل منزل استفاده کرد.

هرچه بیشتر با مزایا و معایب رنگ اکریلیک آشنا شوید متوجه خواهید شد که این رنگ تنها برای نقاشی ساختمان و منزل کاربرد ندارد و در بسیاری از موارد هنرمندان از آنان برای رنگ کردن مجسمه ها،کوزه ها،نقاشی ها و….استفاده میکنند. استفاده از رنگ اکریلیک جز خلاقانه ترین نوع عملکرد در کار های هنری به شمار می آید.

کاربرد رنگ اکریلیک ساختمانی :

انجام نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک دارای خصوصیاتی می باشد. از کاربرد های رنگ اکریلیک ساختمانی می توان به رنگ آمیزی سطوح های مختلف گچی , سیمانی , بتنی , آجری … اشاره کرد.

 از رنگ اکریلیک در داخل ساختمان و رنگ کاری نمای بیرونی ساختمان ها , منزل , ویلا ها , مکان های تجاری و مسکونی استفاده می شود. از دیگر کاربرد این رنگ در صنعت ماشین سازی و اجرا بر روی فلزات می باشد. نوعی از رنگ اکریلیک ضد زنگ تولید می شود که آستری برای زیر کار اکریلیک است. که می تواند بر روی انواع سطوح فلزی اجرا شود.