آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

بتونه چیست وچه کاربردی دارد؟

اگر به فکر رنگ آمیزی و تعمیر دیوار های منزل خود افتاده اید و یا قصد نصب کاغذ دیواری جدید دارید، باید مجموعه ای از مراحل را پشت سر بگذارید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. یکی از این مراحل و گام ها انجام بتونه کاری است. اگر اطلاعات کافی در مورد انواع بتونه و نوع کارکرد آن و کاربرد های آن ندارید، می توانید با خواندن این مقاله اطلاعات کلی و مفیدی در این زمینه کسب کنید.

  بتونه چیست؟

 بتونه به ماده ای خمیری گفته می شود که برای پر کردن درزها و ترک ها و خلل و فرج ها و سوراخ ها ی که در اثر سرپیچ ها و میخ ها به وجود آمده ، به کار می رود . بتونه را به کمک دو کاردک یا کاردک و لیسه به دیوار می کشند .


آیا همیشه قبل از رنگ آمیزی باید از بتونه استفاده شود؟

بر روی دیوارهایی که کاملا صاف و یک دست و یک رنگ هستند نیاز به استفاده از بتونه برای زیر کار نیست و تنها در مواردی که سطح کار ترک دارد یا رنگ زیرین خورد و شکسته شده است و همچنین برای پر کردن درزها برای ایجاد یک رنگ بی نقص و یک دست از این محصول استفاده می شود.


انواع بتونه و کاربردهای هر کدام :

  1. بتونه روغنی
  2.  پلاستیک
  3.  چوب
  4.  کناف
  5.  آکریلیک

 دارد و هر یک کارکرد خاص خود را دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. اما قبل از آن به این نکته اشاره می شود که شما باید به نوع کاربرد، نوع سطح و رنگی که قرار است بر روی آن بتونه انجام شود و رنگی که برروی آن قرار می گیرد، توجه کنید و با مدنظر قرار دادن آن ها محصول مناسب را انتخاب کنید.


بتونه چطور درست میشه؟

بر اساس اینکه چه نوع رنگی رو میخوایم استفاده کنیم، بتونه‌ها تقسیم بندی میشن. در قسمت بعد به طور مفصل انواع بتونه و روش ساختشون رو معرفی می کنیم

1. بتونه روغنی :

در صورتی که قصد داشته باشیم از رنگ روغنی استفاده کنیم، بتونه روغنی برای آماده سازی سطح زیرکار به کمکمون میاد. میشه رنگ بتونه رو متناسب با رنگ دیوار تغییر داد.

 برای ساخت بتونه روغنی به موارد زیر نیاز است:

  1. رنگ روغنی براق (به رنگ دلخواه)
  2. پودر بتونه (مل)
  3. روغن بتونه 
  4. تینر
  5. آب

در ابتدا در یک سطل مقداری از رنگ روغنی رو میریزیم و پودر بتونه و روغن بتونه رو به اون اضافه می کنیم. بعد از مخلوط کردن نوبت تینر است. مقدار کمی تینر به مخلوط اضافه می کنیم.ایرادی که می توان به این نوع از بتونه وارد کرد، به آرامی خشک شدن و البته دارا بودن مواد آلی فراوان است که می تواند برای افرادی که در معرض استفاده طولانی مدت از آن هستند، مضر باشد.


نکات استفاده از بتونه روغنی :

از بتونه های بر پایه روغن نباید در سنگ تراشی استفاده کرد. بهتر و واجب است که از رنگ روغنی براق برای تهیه آن استفاده کنید؛ چرا که در غیر این صورت، حالت چروکیده به خود می گیرد. در صورت رقیق و یا تکه تکه شدن بتونه می توانید با افزودن مقداری آب سرد، کمک کنید تا خود را بگیرد و سفت شود.




2. بتونه پلاستیک :

برای دیوارهای با رنگ پلاستیک استفاده میشه. برای ساخت بتونه پلاستیک، مقداری از رنگ پلاستیک رو با پودر بتونه مخلوط می کنیم تا خمیر چسبناکی بدست بیاد. اگه بتونه چسبندگی لازم رو نداشت می تونیم از مقداری چسب چوب در مخلوط استفاده کنیم.

3. بتونه اکریلیک :

این نوع بتونه بر پایه آب است و چسبندگی زیادی داره به همین دلیل رنگ که روی اون زده میشه دوام قابل قبولی داره. بتونه اکریلیک سرعت خشک شدن بالایی داره. این بتونه رو میشه به صورت آماده از بازار خریداری کرد.

4. بتونه کناف :

برای شکاف های عمیق بهتر است که از بتونه پلاستیک و روغنی استفاده نشه. در اینجا بتونه کناف کارمون رو راه میندازه. برای ساخت این بتونه کافیه که در مقداری آب، پودر کناف اضافه و مخلوط کنیم.


نوار درزگیر چیست؟

نوار درزگیر دیوار خشک یا کناف ، پوششی است برای درز های این ساز ها و برای مسطح کردن و آماده سازی این سطوح برای رنگ آمیزی. استفاده نکردن ازاین نوار باعث میشود درزها ،ترکها بر روی سطوح باقی مانده واجرای مرحله رنگ آمیزی راغیر ممکن سازد.

برای بتونه کاری به چه ابزاری نیاز است؟

بتونه دیواری این کار چون به دقت زیادی نیاز داره، ابزارهای ظریفی هم داره. از جمله:

  1. کاردک 
  2. کاغذ سنباده 
  3. سنگ سنباده 
  4. یک تکه پارچه 
  5. آب 

بتونه کاری چجوری انجام میشه؟

بهترین زمان برای انجام بتونه کاری، بعد از رنگ اولیه دیوار است. در این زمان شما میتونین ریزترین درزها رو ببینین و به راحتی برطرف کنین. در ادامه مراحل بتونه کاری ترک دیوار رو بررسی می کنیم:

1-زیرسازی:

 در مرحله اول، تمام برجستگی ها و قسمت های پوسته شده دیوار رو با استفاده از کاردک و سنگ سنباده می تراشیم.

2-تمیزکاری:

 با استفاده از دستمال نمدار تمام گرد و غبار و آلودگی ها رو از روی دیوار تمیز می کنیم.

3-رنگ اولیه:

 دیوار رو یک دست رنگ می کنیم و اجازه میدیم تا کاملاً خشک بشه. ممکنه دیده باشین که نقاش ها اول بتونه کاری رو انجام میدن بعد دست اول رنگ رو اجرا میکنن. همونطور که توضیح دادیم روش مناسب این است که در ابتدا رنگ اولیه زده بشه تا عیوب راحت تر نشون داده بشه و بعد شروع کنیم به عملیات بتونه کاری.

4-اولین لایه‌ی بتونه: 

لایه اول بتونه رو به کمک کاردک و در جهت پایین به بالا روی دیوار می کشیم. اجازه میدیم بتونه برای حداقل ۶ ساعت خشک بشه.

5-صافکاری بتونه اولیه: 

بعد از خشک شدن، با کاغذ سنباده روی بتونه رو میکشیم تا سطح صاف و یکدستی حاصل بشه.

6-کنترل کیفیت:

 در صورت نیاز میتونیم لایه دوم رو به همین شکل اجرا کنیم.