آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه که در زبان انگلیسی با نام های fiberglass، glass wool، rock wool و spun glass شناخته می شود، نوعی عایق است که در مجموعه عایق های معدنی قرار دارد. این متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و جزء قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید.برای تولید پشم شیشه، شیشه را مذاب کرده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می کنند. ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می شود.

  پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه به طور کلی یکی از انواع الیاف معدنی است که به عنوان عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی به کار می‌رود. پشم شیشه از شیشه‌های بازیافت شده تولید می‌شود. الیاف این محصول بسیار نازک، کوچک و ریز است که شکل ظاهری آن سوزنی شکل می‌باشد، در واقع می‌توان این طور گفت که الیافی با ترکیب استوانه دارد و اندازه‌های آن کوتاه است.

به این دلیل که پشم شیشه یک محصول ثانویه از بازیافت شیشه‌های قبلا استفاده شده است، به آن اصطلاح فیبر بازیافتی اطلاق می‌شود. برای مثال برای تولید یک رول از پشم شیشه، حدود ۱۰ بطری شیشه‌ای باید بازیافت شوند و به شکل تارهای نازک سوزنی مانند پشم شیشه در بیایند.


کاربرد پشم شیشه در صنعت چیست ؟

پشم شیشه یکی از انواع الیاف معدنی است که به دلیل استفاده از شیشه‌های بازیافتی برای تولید آن، به یک عایق مقرون به صرفه تبدیل شده است.از سویی دیگر به دلیل گران بودن انرژی در سراسر جهان وجود عایق در ساختمان سازی هر روز بر اهمتیش افزوده می‌شود.همچنین وجود عایق صوتی و رطوبتی باعث شده که آپارتمان سازی و ساخت واحدها در کنار یکدیگر زندگی را برای ساکنین سخت نکند. پشم شیشه به عنوان یک انتخاب ارزان قیمت در این میان بیش از دیگر عایق‌ها دیده می‌شود. به همین دلیل کاربرد پشم شیشه در سراسر صنعت دیده می‌شود.


 مهم‌ترین کاربردهای آن در صنعت و ساختمان سازی در ادامه شرح داده شده است:

  1. ساخت سوله و سازه‌های صنعتی و ساختمانی
  2. ساخت دیوار پرده و عایق دیوار حفره 
  3. کاشی‌های سقفی 
  4. در ساخت تاسیسات لوله کشی
  5.  برای حفظ دما و جلوگیری از پخش صدا
  6. کانال های هوایی 
  7. عایق کاری مخازن 
  8. عایق کاری خطوط لوله‌های گرم 
  9. عایق کاری سیستم‌های سرمایش و گرمایش 
  10. عایق سازی دیگ‌های بخارساخت
  11.  انواع ساندویچ پنل‌های سقفی و دیواری به عنوان عایق میانی 
  12. ساخت مخازن فلزی و پلاستیکی که در فضای باز قرار می‌گیرند.

و به طور کلی در عایق کاری‌های سراسری و بزرگ از پشم شیشه هم در صنعت و هم در ساختمان سازی استفاده می‌شود.


ویژگی های پشم شیشه :

پشم شیشه به دلیل ساختار الیافی خود عایق خوبی در برابر سر و صدا می باشد. به همین دلیل از این متریال می توان به عنوان عایق صوتی و آکوستیک در ساختمان استفاده نمود.

این عایق با چگالی یا دانسیته های مختلف در بازار موجود بوده و چگالی این عایق گستره ای بین 24 تا 96 کیلوگرم بر متر مکعب را پوشش می دهد.

پشم شیشه می تواند با فویل آلومینیومی، الیاف پارچه ای شیشه ای و یا بافت سیاه شیشه ای پوشانده شود.این عایق حرارتی، صوتی باعث کاهش مصرف انرژی می شود و با ایجاد تعادل در گرمایش و سرمایش محیط، از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل می آورد.

عایق پشم شیشه مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارد و نوعی عایق کندسوز محسوب می شود که نقشی در گسترش آتش ندارد

هنگامی که در معرض آتش قرار می گیرد گاز سمی از خود تولید نمی کند.تحمل حرارتی پشم شیشه مانند سایر عایق ها تا دمای خاصی می باشد و می تواند تا دمای 550 درجه سانتی گراد را تحمل کند.بازه دمایی برای این عایق از منفی صد و نود و پنج درجه سانتی گراد تا صد و بیست درجه سانتی گراد می باشد.

پشم شیشه عایقی بسیار سبک است و نصب آن به آسانی قابل انجام می باشد.

نقاط ضعف پشم شیشه :

به دلیل سوزنی بودن الیاف پشم شیشه امکان ایجاد خراش بر روی پوست وجود دارد.

 علاوه بر آن این الیاف برای ریه مضر بوده و در صورت ورود ذرات معلق آن در ریه احتمال مبتلا شدن به بیماری تنفسی وجود دارد. 

در بعضی موارد ممکن است که تماس مستقیم با پشم شیشه به صورت مداوم موجب بروز سرطان شود. 

بنابراین در حین نصب استفاده از عینک، دستکش و لباس های آستین بلند الزامی می باشد.

سرطان زایی پشم شیشه حتی بر روی حیوانات تأثیر می گذارد و باعث ایجاد تومور می شود.

ساختار سلولی پشم شیشه به صورت سلول باز است و به همین دلیل آب و بخار آب جذب آن می شود. عایق پشم شیشه مقاومت کمی در برابر رطوبت و آب از خود نشان می دهد و در صورت مرطوب شدن مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد.به دلیل مقاومت پایین پشم شیشه در برابر رطوبت، اگر از آن ها برای عایق کاری فضاهای باز استفاده شود، باید حتما از روکش های آلومینیومی یا روکش های ضد رطوبت بر روی آن استفاده شود..


نکته :

فایبرگلاس قادر است انتقال حرارت را به حداقل برساند زیرا در ساخت فایبر گلاس استانداردهای ساخت پشم شیشه در تولید عایق‌ های حرارتی رعایت می‌شود. برای تولید محصولاتی که نیاز به عایق حرارتی و یا به ماده‌ای مقاوم در برابر خوردگی و مستحکم نیاز دارند از فایبرگلاس استفاده می‌شود.