آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

پروفیل چیست و چه کاربردهایی دارد

در صنایع ساخت و ساز، مصالح مختلف فراوانی به کار می‌رود. یکی از پرکاربردترین مصالح در این بخش از صنعت، انواع مصالح فلزی هستند. هرکدام از مصالح فلزی با توجه به جنس و شرایط ویژه‌ای که دارند، برای استفاده در بخش خاصی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.یکی از مصالح فلزی که در صنایع ساختمان ‌سازی کاربردهای متنوع و فراوانی دارد و در قسمت‌های مختلف ساخت و ساز، به خوبی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، پروفیل‌های آلومینیومی هستند.

 پروفیل چیست و چه کاربردهایی دارد:

پروفیل یاProfile، یکی از پرکاربردترین محصولات فلزی هستند که در بخش‌ها و صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، خودروسازی و ... و نیز برای ساخت درب، پنجره، لوله، نمای ساختمان و ... از آن‌ها به وفور استفاده می‌شود.

 تاریخچه پیدایش پروفیل :

سرآغاز استفاده از این محصول فولادی تنها به چند سال پس از جنگ جهانی دوم باز میگردد. این صنعت که ابتدا در کشور آلمان نمایان گشت پس از استقبال فراوان به سایر کشورهای اروپایی انتقال یافت. در همان سال ها جمعیت ایران رو به فزونی نهاد و نیاز به ساخت خانه های جدید با استانداردهای جهانی بیش از پیش احساس شد. با توجه به اینکه ساخت خانه در گرو داشتن مصالحی چون سیمان و غیره بود دولت بر آن شد تا به تولید مصالح ساختمانی بپردازد.


 چوب که تا آن زمان برای ساخت درب و پنجره از محبوبیت بالایی برخوردار بود، به دلیل نبود منابع کافی کنار گذاشته شد و جای خود را به آهن و آلومینیوم داد. دولت واردات انواع آهن آلات را آغاز نمود اما با توجه به افزایش درخواست ها، ایده ساخت تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور مطرح شد.


اولین کارخانه تولید پروفیل نیز توسط شخصی به نام مانسمن به همراه برادرانش احداث شد. وی برای اولین بار رول ‌های ورق مانند را به شکل اریب سوراخ کرده و امکان ساخت مقاطع مختلف را ایجاد کرد. 

چندین سال بعد ساخت پروفیل پیشرفت کرده و توسط فردی به نام پیگر مقاطع توخالی و بدون درز نیز تولید شد که هر نوع پروفیل را برای کاربرد خاصی در نظر می ‌گرفتند. 

توسعه و ساخت پروفیل به همین منوال ادامه پیدا می‌ کرد تا اینکه بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل جهش فوق ‌العاده در جوشکاری پیشرفت آن اوج گرفت. از طرفی برای پروفیل‌ های دایره‌ ای و مستطیلی دستگاهی به نام مولر اختراع شد که سرعت تولید را افزایش داد.

مشکلی که در استفاده از پروفیل ‌ها به ‌طور گسترده وجود داشت نحوه اتصال آن بود که این موضوع نیز در سال 1937 با اختراع بست حل شد. تا امروز نیز پیشرفت و افزایش روند تولید و کیفیت پروفیل‌ ها همچنان ادامه دارد و در 25 سال گذشته تحقیقات زیادی روی این پروفیل‌ های آهنی و فولادی از نظر مقاومت در برابر شکستگی، آتش ‌سوزی، باد، سایش و خوردگی و … در آزمایشگاه‌ های مجهز، انجام ‌شده تا بتوانند هر چه بیشتر سازه را مقاوم ‌سازی کنند.

انواع پروفیل‌پروفیل ساختمانی :

پروفیل‌ های ساختمانی گونه ‌ای از مصالح ساختمانی بوده که در ساخت ساختمان ‌ها به کار برده می‌ شوند. نورد گرم و نورد سرد ازجمله روش ‌های تولید پروفیل ‌های ساختمانی می ‌باشند. 

 تولید پروفیل ساختمانی به روش نورد گرم:

 شمش فولادی را در دماهای بسیار بالا نورد می ‌کنند و محصول به دست آمده به شکل میلگرد، تسمه، ورق، لوله، قوطی و سپری می ‌باشند.

 تولید پروفیل به روش نورد سرد:

 ورق‌ های فولادی را به وسیله پرس و خم کردن شکل می ‌دهند. محصولاتی که توسط روش نورد سرد تولید می‌ شوند در مواردی ازجمله چارچوب درب ‌ها، ناودانی و تیرهای سقف کاذب به کار برده می ‌شوند. 

همچنین روش دیگری نیز برای تولید پروفیل ‌‌های ساختمانی وجود دارد که ترکیبی از روش نورد سرد و گرم بوده و به روش مرکب معروف است.

پروفیل آلومینیومی :

پروفیل ‌های آلومینیومی معمولا برای اهداف ساختاری برخی محصولات جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در همین راستا می ‌توان به سه نوع پروفیل آلومینیومی با توجه به کاربرد آنها اشاره کرد: ساختمانی، معماری و صنعتی.

پروفیل‌ های آلومینیومی ساختمانی :

این پروفیل ها وزن خالص پایین، خمش بالا و سفتی پیچشی مناسبی را ارائه می‌ دهند که می ‌توان قاب‌ های پنل خورشیدی و ساختارها در سازه ‌ها را نام برد.

پروفایل ‌های آلومینیومی معماری :

این نوع، برای کاربردهایی که سطح ظاهری دارای اهمیت است به کار برده می‌شود. از پروفیل ‌های آلومینیومی معماری برای ساخت چارچوب پنجره‌ ها و درها استفاده می ‌شود.

پروفیل ‌های آلومینیومی صنعتی :

در صنایع برای مواردی که سختی یا کیفیت سطح آن‌ها چندان مهم نیست، به کار می ‌روند اما ترکیبی از این دو ویژگی به همراه دیگر ویژگی ‌های مواد مانند رسانایی، طیف وسیعی از کاربردها را در صنعت برای این امر فراهم می‌ کند. از جمله این کاربردها می ‌توان به سیستم‌ های کانال‌ های کابلی، سینک‌ های گرمکن، تهویه مطبوع، کابینت و مبلمان و غیره اشاره کرد.

انواع پروفیل بر اساس ظاهر:

پروفیل ‌ها از نظر شکل ظاهری به دو نوع پروفیل باز و بسته تقسیم می ‌شوند که در ادامه هر یک از آن‌ها شرح داده شده است.

پروفیل باز :

پروفیل ‌های باز مقاطع فولادی کارسرد شده ‌ای هستند که بین دو لبه پروفیل شکاف قابل توجهی موجود است. این واقعیت که دهانه پروفیل که فاصله از یک لبه به لبه دیگر آن است و گستردگی این فاصله، پروفیل های باز را از پروفیل های بسته و مقاطع جوش‌ داده شده متمایز می ‌کند. پروفیل ‌های باز از نظر هزینه و وزن برای مخاطبان بسیار کارآمد بوده، درحالی که از استحکام کافی و بالایی نیز برخوردار هستند.

 انواع پروفیل های باز شامل مقاطع زیر می شوند:

  1. پروفیل زد
  2. تیرآهن 
  3. نبشی 
  4. ناودانی 
  5. میلگرد
  6. تسمه 

پروفیل بسته : 

پروفیل ‌های بسته شامل لوله ‌ها، قوطی‌ ها، پروفیل‌ های UPVC و... بوده که دو روش اصلی برای تولید آنها وجود دارد. فرآیند اکستروژن که منجر به تولید مقاطع بدون درز شده و در طی آن، با عبور قطعه داغ شده از یک حفره، پروفیل مورد نظر را شکل می ‌دهد.

 روش دوم استفاده از فرآیند جوشکاری می‌ باشد. بدین گونه که ورق ‌هایی با عبور از غلتک‌ های نورد شکل گرفته و سپس لبه ‌های آنها که به صورت لوله در آمده‌ اند، جوش داده می‌ شود.

انواع پروفیل بر اساس وزن :

پروفیل سبک :

به پروفیل هایی گفته می شود که از ورق های نازک تولید می شوند. این ورق ها معمولا نورد سرد (روغنی) هستند و ضخامتی بین 4/0 تا 5/1میلی متر دارند.

پروفیل سنگین :

این نوع پروفیل، به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود بوده و دارای مقاطع مربع و مستطیل شکل می باشد. پروفیل سنگین از ورق سیاه با ضخامت ۱٫۵ میلی متر به بالا تولید شده و شامل تنوع ابعادی بالایی نیز است.