آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

مشخصات فولادهای نرم چیست

کربن عنصری است که در تمام انوع فولاد وجود دارد. فولادی که میزان کربن آن کم باشد فولاد نرم نامیده می‌شود. این نوع نام برده، رایج ترین محصول مصرفی در ساخت و ساز و تولید میلگرد است. فولاد کم کربن در حدود 0/05 تا 0/25 درصد کربن دارد که خاصیت شکل پذیری به فولاد می‌بخشد؛ بیشتر از این میزان، فلز به عنوان چدن معرفی می‌شود. در ادامه نگاهی بیاندازیم به اینکه فولاد نرم چیست؟ چگونه ساخته می‌شود و چه کاربردهایی دارد؟

  فولاد نرم چیست ؟

فولاد ها در انواع و گریدهای مختلف تولید می شوند که یکی از این فولادها فولاد کربنی است که بیشترین میزان درصد وزنی کربن آن 1/2 درصد است با افزایش یافتن درصد کربن در فولاد ها امکان سخت کاری و همچنین میزان استحکام آن نیز توسط عملیات حرارتی افزایش می یابد

 از طرفی نیر این عمل موجب کاهش شکل پذیری آن نیز می گردد همچنین افزایش یافتن میزان کربن موجب می شود تا خاصیت جوش پذیری فولاد نیز کاهش یابد .


 انواع فولادهای کربنی :

به طور کلی به سه دسته 

  1. فولاد نرم ( کم کربن ) 
  2. کربن متوسط 
  3.  پرکربن(کربن زیاد)

  تقسیم می شوند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند .


فولاد کم کربن چیست؟


فولاد نرم، نوعی فولاد کربنی با مقدار کم است و در واقع به آن "فولاد کم کربن" نیز گفته می شود. مقدار کربنی که به طور معمول در آن فولاد یافت می شود 0.05% الی 0.25 وزنی است، در حالی که فولاد های کربنی بالاتر به طورمعمول دارای محتوای کربن 0.30 تا 2.0% توصیف می شوند، اگر کربن آن بیشتر از این مقدار باشد، فولاد به عنوان چدن طبقه بندی می شود.


فولاد نرم یک فولاد آلیاژی نیست، بنابراین مقادیر زیادی از کروم، مولبیدن و یا سایر عناصر الیاژی موجود دیگر در این نوع فولاد خفیف پیدا نخواهید کرد. از آنجایی که محتوای کربن و عناصر الیاژی آن نسبتا کم است، خواص متعددی وجود دارد که آن را از فولاد های کربنی و آلیاژی بالاتر متمایز می کند.کربن کمتر به این معناست که فولاد ملایم نسبت به فولادهای کربن بالا و سایر مواد قابل انعطاف، ماشین کاری و جوش بیشتری دارد، با این حال سخت شدن و تقویت آن از طریق گرم کردن و خاموش شدن تقریبا غیر ممکن است. 

این فولاد دارای مقادیر زیادی آهن و فریت است و آن را مغناطیسی می کند.فقدان عناصر الیاژی در این فولاد به این معنی است که اهن موجود در فولاد ملایم در صورت عدم پوشش مناسب، در معرض اکسیداسیون(زنگ زدگی) قرار می گیرد. اما مقدار ناچیزی از عناصر الیاژی به فولاد ملایم کمک می کند تا در مقایسه با سایر فولاد ها، مقرون به صرفه باشد. قابلیت جوشکاری و تراشکاری در این فولاد باعث شده است که آن به یک انتخاب محبوب از فولاد برای مصرف کنندگان تبدیل گردد.


فولاد های نرم چه ویژگی هایی دارند ؟

  1. انعطاف پذیری و شکل پذیری مطلوب 
  2. قابلیت ماشین پذیری و جوش پذیری خوب 
  3. خاصیت مغناطیسی داشتن 
  4. مقرون به صرفه بودن نسبت به دیگر فولادها
  5. عدم شکنندگی در آنها

مشخصات فولادهای نرم چیست ؟

تولید فولاد نرم در دو نوع همراه با درجه نرمی متفاوت st37 و st52 می باشد که نوع st37 از نرمی و جوش پذیری بالایی بر خوردار می باشد و اکثرا در صنایع ساختمان سازی کاربرد دارند نوع st52 از برخوردار از ساختمان بلوری ریز تری بوده که موجب افزایش مقاومت ع جوش پذیری و شکل پذیری ان می شود این نوع جدا از ساختمان سازی در دیگر صنایع نیز کاربرد داشته و نسبت به st37 قیمت کمتری داشته و مقرون به صرفه می باشند.

 اما در مقایسه و تفاوت فولادهای نرم st37 و st52 باید گفت که میزان کربن st52 کمی بیشتر بوده به همین دلیل شکل پذیری و جوش پذیری کمتر و مقاومت بیشتری نسبت به فولادهای نرمه st37 دارد .


کاربرد فولاد های نرم :

  1. استفاده در صنعت ساخت و ساز
  2. استفاده در لوازم تزئینی و دکوراتیو
  3. استفاده در ابزارها و موتورهای الکتریکی 
  4. ساخت خطوط لوله 
  5. تولید و طراحی مبلمان 
  6. استفاده در هواپیماسازی و کشتی سازی 
  7. تولید ظروف آشپزخانه و……


فرایند تولید فولاد نرم :

فرایند تولید فولاد نرم، مانند فرایند تولید فولادهای کربن دار است. رایج‌ترین روش تولید فولاد نرم، به این صورت است که سنگ آهن را با زغال سنگ در کوره‌های بلند با هم ذوب می‌کنند. سپس بعد از ذوب شدن، مواد مذاب را در کوره‌ی دیگری انتقال می‌دهند تا ناخالصی‌های آن از بین برود.

سخن پایانی :

سالانه بیش از 1/5 میلیارد تن فولاد در جهان تولید می‌شود که در مصارف زیادی از جمله تولید سوزن تا ساخت تیرآهن‌ آسمان خراش‌ها کاربرد دارد. فولادهای کربنی بیشترین مصرف در ساخت و ساز را دارند. میزان کربن موجود در فولاد در حدود 0/1 تا 2 درصد است. امیدواریم با خواندن این دانشنامه اطلاعات جامع‌تری در مورد فولاد نرم کسب کنید.