آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

ایده های برای تزیین حیاط خلوت ایرانی

با سلام امروزه در بسیاری از آپارتمانها دیگر خبری از فضاهای بزرگ و جادار نیست. از این رو طراحان دکوراسیون بیرونی خلاقیت خود را در ایجاد فضایی گرم و صمیمی در حیاط خلوت خانه یا تراس و بالکن آن بکارگرفته اند. به همین دلیل فرقی نمی کند که حیاط خلوت شما چقدر کوچک و دنج باشد، استفاده از ایده های خلاقانه می تواند به تزئین حیاط خلوت شما کمک نموده و آن را به یکی از بهترین نقاط در منزل شما تبدیل کند.در ادامه به برسی انواع ایده برای تزیین حیاط خلوت می پردازیم پس تا انتهای مقاله همراه من باشید.

 
 المان‌های دکوراسیون حیاط‌های ایرانی کدام‌اند؟

برای تزیین حیاط خلوت به سبک کلاسیک ایرانی بهتر است ابتدا با المان‌ها و اکسسوری‌های آن آشنا شویم. در حیاط‌های خانه‌های قدیمی ایرانی سه المان حوض، باغچه و نشیمنگاه نقش اصلی را در طراحی دکوراسیون بازی می‌کردند. اگر بخواهیم این المان‌ها را در حیاط خلوت اجرا کنیم احتیاج به صرف هزینه و فضای زیادی داریم که در بسیاری از خانه‌های کوچک و آپارتمان‌ها قابل اجرا نیست؛ 

بنابراین برای تزئین حیاط خلوت ایرانی از راه‌های دیگری به خلق این المان‌ها به روشی آسان و کم هزینه تر می‌پردازیم.

به طور مثال به جای حوض می‌توان از آبنماهای سنتی با کاشی کاری آبی که نمایانگر کاشی کاری‌های حوض‌های قدیمی هستند استفاده کرد یا به جای اجرای باغچه می توان از گلدان‌های بزرگ که گل‌های پیچ امین الدوله و اطلسی در آنها رشد می‌کنند استفاده کرد و گلدان‌های کوچک شمعدانی را روی لبه آبنما قرار داد.

 برای بخش نشیمنگاه به جای ایوان و تخت با فرش روی آن می‌توان از صندلی چوبی با کوسن‌هایی با طرح سنتی بهره برد.

حیاط خلوت سنتی:


ایجاد فضایی سنتی که به عنوان نماینده‌ای از فرهنگ محوطه سازی ایرانی باشد، کاری دشوار نیست. داشتن حوض در وسط حیاط به عنوان قلب معماری سنتی ایران شناخته می شود. 

یک حوض کوچک به کف فیروزه‌ای و یک فواره در وسط آن که بتوان در تابستان ها برای خنک شدن پاهای خود را داخل آب قرار داد، ایده‌ای عالی برای حیاط خانه سنتی است.استفاده از آجر برای نمای بیرونی حوض و دیوارهای پیرامونی حیاط نیز به ایجاد فضایی سنتی کمک می‌کند.

آجر ماهیتی گرم دارد و به جذب و دور هم جمع شدن افراد کمک می‌کند. 

همچنین استفاده از چندین گلدان سفالی در کنار حوض و کناره‌های دیوار نیز پیشنهاد می‌شود.در این بین می‌توان از تخت سنتی که فرش بر رویشان پهن شده است نیز به عنوان نشیمنگاه و صرف زمانی برای خوردن چای در زمان عصر استفاده کنید.

 همین المانهای ساده خود به تنهایی ماهیت اصلی حیات سنتی را آشکار کرده و به زیباتر شدن محیط زندگی کمک می‌کنند.

دکوراسیون حیاط خلوت، بالکن و تراس به سبک مدرن :

خوشبختانه ایده‌های متنوع، جذاب و زیادی برای طراحی‌های مدرن حیاط خلوت ، بالکن و تراس وجود دارند و انتخاب‌های زیادی پیش روی شما می‌باشند. همیشه دست شما باز است و می‌توانید با خلاقیت و سلیقه‌ی خودتان ایده‌های جالبی را در فضای موردنظرتان پیاده سازی نمایید.شما می‌توانید با ترکیب رنگ‌های شاد و مهیج با انواع متریال طبیعی، فضای دوست‌داشتنی را بسازید و از آن لذت ببرید.

ساخت شومینه باغیاگر فضای حیاط خلوت شما بزرگ است و به شما امکان ساخت شومینه باغی را می‌دهد، پس از این ایده غافل نشوید. شومینه به راحتی می‌تواند فضای دنج و گرمی را برای دورهمی‌های عصرانه‎ی شما فراهم کند.

استندهای نردبانی :

نکته‌ی بعدی برای دکوراسیون حیاط خلوت ، بالکن و تراس استفاده از گل و گیاه در کنار مبلمان‌تان می‌باشد. شاید فکر کنید که فضای کوچک این محیط‌ها امکان نگهداری گلدان‌ها را غیر ممکن می‌کند. و شاید به همین خاطر شما کلا بی‌خیال استفاده از این فضاها شوید.


دیوارپوش چوبی :

استفاده از دیوارپوش‌های چوبی نیز گزینه‌ی جذابی برای نگهداری گل و گیاه است. همانطور که در دکوراسیون‌های زیر مشاهده می‌کنید، این ایده مخصوصا برای فضاهای کوچک فوق‌العاده است. به این ترتیب شما می‌توانید با اشغال فضای کمتر از بالکن، تراس یا حیاط خلوت طراوت و تازگی را به این محیط‌ها بیاورید و از آن‌ها لذت ببرید.


انتخاب مبلمان مناسب فضای باز:

نکته‌ی مهمی که شما به هنگام دکوراسیون فضاهای باز باید به آن توجه کنید، مبلمان مناسب آن است. مبلمان انتخابی شما باید در برابر نور آفتاب، رطوبت و بارندگی کاملا مقاوم باشد و با آب‌وهوای محیط‌تان وفق داده شود.

چه گل‌هایی مناسب تزیین حیات خلوت ایرانی هستند؟

جدا از درخت‌هایی که معمولا در حیاط خانه‌های قدیمی ایرانی کاشته می‌شدند که به آب و هوا و اقلیم منطقه بستگی داشت. تقریبا همه‌ خانه‌ها از نظر تزیین با گل‌های گلدانی ویژگی مشترکی داشتند. گلدان‌های شمعدانی و اطلسی از جمله‌های گل‌های معروف حیاط‌های ایرانی‌ها هستند ولی گل‌هایی همچون قاشقی، پیچ امین الدوله، گل محمدی و نرگس هم از گیاهانی هستند که می‌توانند حس نوستالژیک را به حیاط خلوت شما بیاورند. این گل‌ها در گلدان‌های سفالی بدون لعاب ساده کاشته می‌شدند و معمولا در کنار حوض قرار می‌گرفتند تا از رطوبت آب بهره ببرند. شما هم می‌توانید از این گلدان‌ها در کنار آبنما یا در روی تاقچه‌ها استفاده کنید.


ساخت آلاچیق یا پرگولا در حیاط :

اگر می خواهید فضای بیرونی را به یک محیط خاص مبدل کنید پرگولا انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود زیرا علاوه بر ایجاد سایه ای دلچسب با قرار دادن چند صندلی در زیر سقف آن محیط قابل استفاده را گسترش خواهید داد. بهترین پرگولا برای قرار گرفتن در محیط باز پرگولای چوبی است. آن ها در کمترین زمان ساخته و نصب می شوند. برخی از این پرگولاها یا آلاچیق های چوبی به دیوارهای منزل متصل می شوند تا فضای اشغالی را کاهش دهند.