آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

آف کار پوت

آف کار پوت یک وبسایت جهت بروز رسانی دانش روز

نورپردازی هوشمنددر ساختمان :

با سلام وقت همگی بخیر، سیستم روشنایی خانه هوشمند یکی دیگر از قابلیت های هوشمند سازی ساختمان ها است که افراد می توانند با به کارگیری این سیستم، روشنایی ساختمان خود را از راه دور کنترل و مدیریت کنند.تا چند سال پیش، سیستم روشنایی هوشمند و کنترل آن از راه دور با استفاده از گوشی هوشمند چیزی دور از انتظار و تصور بود، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، این تصور به واقعیت تبدیل شده و وجود چنین سیستم هایی در خانه های هوشمند مشاهده می شود.در این مقاله شما را با سیستم روشنایی هوشمند و امکاناتی که این سیستم در اختیارتان قرار می دهد، آشنا خواهم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه من باشید.


  

 طراحی روشنایی و نورپردازی درخانه هوشمند:

طراحی روشنایی یا نورپردازی استفاده آگاهانه از نور برای رسیدن به اثری زیباشناسی است و نورپردازی امروزه به عنوان یک عامل مهم در طراحی خانه هوشمند و کلیه ی ساختمان های تجاری، مسکونی و تفریحی اهمیت دارد. بی شک حس بینایی یکی از مهمترین حواس انسان می باشد و نور، اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است.

در دنیای امروز اکثر مردم بیشتر وقت خود را در داخل اماکن و ساختمان های سربسته ای می گذرانند که حتی در طول روز نیز با نور مصنوعی چراغ ها، روشن می گردند. از طرفی با توسعه، پیشرفت و صنعتی شدن جوامع و نیازهای به وجود آمده، فعالیت انسان ها به امری شبانه روزی تبدیل گشته که تامین روشنایی در جهت انجام کارها مساله ای اجتناب ناپذیر است.

از آنجایی که سیستم بینایی انسان ها بیشترین تطابق را با نور خورشید دارد، لازم است که در طراحی سیستم های روشنایی مصنوعی، بیشترین انطباق با نور روز در نظر گرفته شود.

طراحی روشنایی به عنوان یک عمل فیزیکی در محیط زندگی، کار و خانه مطرح می باشد که در صورت فراهم نبودن کیفیت و کمیت مناسب آن می تواند به عاملی برای پیدایش برخی عوارض یا اختلالات بینایی، جسمی، روحی و یا حوادث در محیط کاری مبدل گردد. 

در تامین روشنایی در طی روز می توان از نور خورشید که دارای طیف کاملی بوده و سازگاری مناسبی با سیستم بینایی انسان ها از لحاظ فیزیولوژیکی و روانی دارد استفاده کرد. اما در کنار بهره مندی از نور روز می توان از نور الکتریکی یا ترکیبی از هر دو آنها بهره گرفت.


نورپردازی هوشمند:

سیستم های نورپردازی هوشمند از مهمترین عواملی است که مشخص کننده میزان هوشمندی یک ساختمان است. آیا نورپردازی هوشمند تنها کنترل کانال های مختلف نوری با تلفن های همراه است یا فاکتورهای دیگری برای تشخیص میزان هوشمندی نورپردازی یک ساختمان باید بررسی گردد؟ 

فرآیند هوشمند سازی ساختمان ها تا چه میزانی مرتبط با یک نور هوشمند است؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. نورپردازی از دیرینه برای انسان ها از مهمترین فاکتورهای کیفیت زندگی بوده است. در ابتدا به تاریخ نور و روشنایی و وسایل مختلف برای ایجاد آن را بررسی می نمائیم و سپس روش های هوشمند نورپردازی را بررسی خواهیم کرد.


نور و انسان :

انسان از ابتدای تاریخ جایگاه ویژه ای برای نور و روشنایی در نظر گرفته بوده است. نور می توانست انسان را از خطرات پیرامون آگاه کند، انسان های اولیه در نور روز به شکار رفته یا به فعالیت های خود می پرداختند.

 شب ها به خاطر عدم روشنایی و مرموز بودن آن ها همواره و در همه فرهنگ های باستانی به عنوان عنصری شوم تصور میشده. نور آنقدر در زندگی انسان ها مهم است که عامل اصلی تولید آن یعنی خورشید یا در برخی فرهنگ ها خود روشنایی به عنوان خدا پرستیده می شد.

با اکتشاف آتش انسان ها توانستد تا حدی به شب نیز روشنایی ببخشند. آتش و نور آن تاثیر شگرفی در کیفیت زندگی انسان ها گذاشت. انسان اولیه در پناه نور آتش به انجام مناسک باستانی می پرداخت. 

با استفاده از نور آتش می توانستند شب ها نیز در مسیرها حرکت کنند، تاریکی غارها را تحمل نموده و خطرات بسیاری را از خود دور نمایند.با گذر زمان انسان ها مشعل ها را اختراع کردند تا بتوانند از روشنایی و نور آتش در مسیر ها نیز استفاده کنند. 

شمع ها و انواع چراغ هایی که با سوختن روغن ها روشنایی ایجاد می کرد انسان را از تاریکی و وهم شب نجات داد.

کاربردهای نورپردازی هوشمند:

تصور کنید رنگ محیط شما تغییر می کرد. این اتفاق می تواند برای اتاق خواب، آشپزخانه، محوطه بیرون ساختمان یا هر محیط دیگری بیفتد. بنابراین اولین کاربرد آن تغییر رنگ است. همچنین این سیستم می تواند با حرکت اتوماتیک و سرعتی که توسط شما برای آن تعیین گردیده، طیف های مختلف و زیبایی را به حالت رقص رنگ ها خلق کند و زیبایی و آرامش را به محیط بیافزاید.اگر بخواهیم در مورد جنبه کاربردی تر این نوع نورپردازی صحبت کنیم باید به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی آن اشاره کنیم.

 با وجود دیمرها، که برای کنترل شدت روشنایی استفاده می شوند، می توانیم به راحتی میزان نور مورد نیاز را مشخص کرده و از مصرف بیهوده جلوگیری نماییم. دیمرها برای نشان دادن کنترل خروجی انواع مختلف لامپ­ ها از لامپ های رشته‌ ­ای، هالوژن‌ ­ها و LED ها گرفته تا اخیرا لامپ ­‌های فشرده فلوئوروسنت (CFLها) استفاده می ­‌شود.

نحوه عملکرد نورپردازی هوشمند:

بعد از انتخاب فضای مورد نظر برای اجرای نورپردازی، لامپ های مخصوص به این کار یا در قالب لامپ های شلنگی و جهت استفاده به عنوان نور مخفی و یا در قالب لامپ های هالوژن و جهت استفاده در قسمت های خاص ساختمان طراحی می شوند. البته برای داشتن کنترل تعیین رنگ لازم است که چراغ های مورد نظر را از نوع RGB تهیه کرده و مشخصات فنی و ویژگی های آن ها را هماهنگ نمایید.

 در مرحله بعد سناریوی دلخواه خود را با توجه به نیازتان تعریف می کنید. پیاده‌ سازی سناریوهای مختلف روشنایی، بر اساس شرایط مختلف محیطی مانند زمان، مکان، شدت روشنایی و حضور افراد می‌توان جلوه‌های خاص به فضاهای داخلی و خارجی ببخشد.


اهمیت نورپردازی در نمای ساختمان :

یکی از نکات مهم در طراحی ساختمان ها توجه به نورپردازی نمای بیرونی است چرا که در شب یا هنگام تاریکی رویت شدن ساختمان بسیار سخت است.توجه کردن به روشنایی ساختمان باعث افزایش جذابیت و عظمت ساختمان و همینطور به جلوه درآمدن بیشتر کمک میکند و از لحاظ بصری بسیار حس های ما را تحت تاثیر قرار میدهد.

سیستم نوردهی پیشنهادی با هدف کاهش مصرف انرژی 60-70% نسبت به سیستم نورپردازی موجود، رضایت راحت بودن بینایی اشخاص را رعایت می کند .

سیستم نورپردازی هوشمند از پروتکل های ZigBee و Wi-Fi برای کنترل چراغ های ساختمان های تجاری / مسکونی و با توجه به نور روز، یا همان الزاماتی که ساکنان ساختمان دارند کنترل و استفاده میشوند .

سیستم روشنایی در سه حالت مختلف عمل میکنند :

 دستی، خودکار و هیبرید و برای استفاده کاربران با برنامه های مختلف بر روی تلفن همراه یا تبلت شدت نور را میتوانند کنترل کنند .


لامپ های هوشمند، برترین تکنولوژی نورپردازی هوشمند:

لامپ ها از ابتدای تاریخ ساخت آن ها تا به امروز با تغییرات گسترده ای روبرو شده اند. لامپ های بزرگ اولیه با مصرف انرژی بسیار زیاد و راندمان کم جای خود را به لامپ های کم مصرف تر دادند. با گذر زمان سیستم های روشنایی جدیدتر با کاهش شدید مصرف انرژی همراه بودند به طوری که یک رشته لامپ LED مصرفی به مراتب کمتر از یک لامپ عادی دارند. همچنین از عمرهای بسیار بالاتری برخوردار بوده و بسیار مقرون به صرفه هستند.

 لامپ های هوشمند نیز در ادامه راه پیشرفت تکنولوژی تولید شده اند. این لامپ ها علاوه بر تمام مزیت های یک لامپ فوق پیشرفته نظیر مصرف کم، عمر بسیار بالا (حدود سی سال) و راندمان نوری بالا دارای مزیت های بیشماری هستند. از جمله این مزیت ها قابلیت سناریو پذیری نورپردازی و تغییر رنگ آن ها است.

مزیت نورپردازی هوشمند:

قدرت مصرف بی نهایت پایین تجهیزات هوشمند ارائه شده 

صرف انرژی کم به معنای عدم اتلاف انرژی و کاهش هزینه به همراه روشنایی استاندارد

بازه عمر این محصولات تقریبا 25 سال است 

عدم نیاز به خرابی و نحوه تغییر سیم کشی محیط به وسیله این سیستم 

قابل اجرا به عنوان نور های مخفی، چراغ اتاق خواب وچراغ مطالعه و…